Var ni i närheten av olycksplatsen i Jotunheimen 2025-08-06?

Jag var max 20 km därifrån högre upp mot Trondheim.
Vet att det regnade och blåste var på 1-200 möh ev var de omkomna på lite högre höjd.
Det blåste upp och började regna rejält och jag satt ner bakom berget på en blöt mjuk liten plats och satte i stänger på HB unna.
Var problem att fästa någon pinne i marken då jag frös så fingrarna trots tunna genom blöta vantar knappt gick att styra när jag kröp omkring för att sätta upp tältet och lägga stora stenar på pinnarna.
In med ryggsäck under tältduken och lossar på kängor, snabbt in i tältet och av med alla kläderna.
På med 2 lager underställ och fram med lilla sittdyna som jag har i ryggsäcken mot ryggen för att jämna ut packning.
Fram med sovsäck som klarar ca -5 fast märkt -2 gr och 810 gr +900 FP ,på med dunjacka+ 850 FP på några 100 gr .
Pumpa upp liggunderlag R5 ca 10cm
Många säger att det är nästan vinter utrustning men utan det jag fått svårt att få upp värmen så mycket att jag orkar och vill sätta på maten, vilket har skett och man försöker sova direkt och kanske fryser hela natten och knappt sovit något när man måste gå vidare och kanske vada och då ev fattar felaktiga beslut.
När man blir hindrad av väder och till slut så tar mat och gas slut före man är framme vid väg eller järnväg.
Då kommer varm nattutrustning ändå mer till pass för att spara kalloriåtgång så du orkar gå fram.
En dag före jag kommer fram till en mindre fjällstation gick jag med endast ca 1/2 dl socker lite salt och the som hela energi intag.
Som tur blev det lite varmare och mindre blåsigt,jag hade missat sista hyttan med mat försäljning och jag får endast köpa 3 dl havregryn (för 40 kr) och äter regäl frukost med mat packe.
21 km kvar över Songnefjäll på ca 1400 möh mkt snö och 2 dag med lite mat och den ovan nämnda övernattningen.
En vecka tidigare på turen blev jag fast i bergskreva på 1722 möh pga dimma så man ej såg över nästa markering på andra sidan snöfälltet.
Då hade jag gått om mat och gas och bra vatten några meter från tältet som stod direkt på berget och tur med vinden bakom ett ändå större berg och byggde sten skydd mot öppna ytan mot snöfältet.(Fick spark
HB Unna fixade återigen tält uppsättning med grova långa staglinor som håller för att lägga om en sten och sedan spänna upp.
Fick sparka bort snön men lite blev kvar och 50d tält golv såg till att det funkar hyfsat.
Dock blev det lite fuktigt från markfästbanden då dessa låg högre än golvet pga lite lutning.

Rådet från detta äventyr där det med vinden inräknat var få dagar på 16-17d då det var plusgrader.
(den normala varmaste sommar perioden)
Tag med vattentäta handskar ev med tunnt foder, flera dagar extra mat x 700 gr i mitt fall,kök med slang så du kan helt tömma kanister (skaka så får du ut nästan all gas) extra gas för ev blåst ,tändstål om gas slut och du hittar något som brinner.
Stavar om mkt sten och snö(vandrings staven i trä är saknad) gärna i 100%AL jag hade i 3/4 kolfiber blandning var nära att gå av otal gånger.

Använd det lilla förstånd du har kvar och ev erfarenhet från tidigare då man ej kunde köpa sig lite onödigt bra utrustning som GPS med satellit nöd kommunikation(när jag hade en 3 cm hög bula på smalbenet och ej var 100% på att det inte var en spricka var det ej sikt för hellekopter räddning och värre oväder än ovan beskrivna (ev kan datum vara fel på VG hemsida)
Tilltagande oväder när tält var rest på en mindre lämplig plats men sten på tältpinnar.
Bågar flexar och jag får lätta på innertältet och endast ha några topp fästen kvar,dra ihop kroppen så sovsäcken ej blir våt i spöregnet och binder fast dunjacka om fötterna som fast super varma Ulvang strumpor är kalla och tjocka yllemösssan på inne i sovsäcken.
Får gå ut och spänna staglinor,
När blåst lugnat ner sig något är det dags fundera på att laga mat i Absiden efter satt "dykarkängorna"sk Gortex med insmörjt läder som vindskydd och
Man blir lite varm och kan somna.

3 av tältplatserna valde omständigheter(väder)när och var det var dags att sätta upp tältet och då rekommenderas ett självstagande tält typ kupol och lite större än precis för att få plats själv och med PFAS (Nya Gortex regnställ utan PFAS gick i retur till tillverkaren)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Står ingen olycksorsak i VG website men vädret var inte bra.
Går man på eller nära markering av leder är ju ras ovanligt iaf som leder till olycka.
Kan ju vara klättring eller tältning nära rasbranter som är orsaken.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips