Jag var mer ute efter, om alu-ramen nu var bättre kopplad till höftbältet.
Ska återkomma om detta så fort säcken kommer hem!
Jag var mer ute efter, om alu-ramen nu var bättre kopplad till höftbältet.
Känns nästan fånigt att återkomma till Exos hela tiden men som övriga säger är vikten i kombination med komforten svår att inte rekommendera. Om man kikar på att få ned vikten på packningen så inser man snabbt att det är otroligt kostnadseffektivt att just gå från en 3 kilos säck till en lättare variant. För att göra samma viktvinst på övrig packning får man öppna plånboken betydligt, och i många fall tumma på komfort.
Om det är så att du frågar för att du har öppet köp på säcken så gå för all del och kläm på en Exos. Det har rullat ut en uppdaterad utgåva för 2014 som kommit in på websidorna precis och naturkompaniet börjar få hem dom om du har en sådan butik i närheten.
Priset på 1719:- enligt prisjakt behöver inte vara det aktuella. Jag beställde precis en Exos 58 av nya modellen från tyskland för 1350:- inklusive frakt. Hade tidigare en "gammal" exos 46 men gillade att de biffat till bärsystemet markant på den nya.
Har du lust att länka sidan där du hittade den till sådant pris?
Jag var mer ute efter, om alu-ramen nu var bättre kopplad till höftbältet. Mer stoppning löser ju inte den konstruktionsmissen (jfr den i övrigt snarlika Mammu Creon Light, där alu-ramen verkligen överför lasten till bältet).
Rapporterar nu som utlovat
Ramens infästning i höftbältet är densamma. Överlag är jag ganska konfunderad över hur 58:an kan kännas så mycket sämre på ryggen med 15kg packning än vad min gamla 48:a gör, jag har jämfört med exakt samma innehåll fram och tillbaka under dagen.
Det jag upplever i 58:an är dels att den trots god fyllning rör en del på sig bak på ryggen när man traskar runt. Oklart om det är packningen i sig som rör på sig i brist på bättre komprimering, eller om det är hela ramen som lever sitt eget liv i förhållande till bärsystemet. Misstänker en kombination.
Helt klart är iallafall att 58:an spökar en del med balansen. Det är ingen säck jag vill scrambla eller hoppa mellan klippblock med. Gamla 48:an håller packningen limmad mot ryggen i jämförelse trots att 15kg ska vara ganska nära smärtgränsen för säcken. I och med detta känns den mkt lättare på ryggen trots samma packning, märkligt nog.
Så första intrycket är att min varma rekommendation enbart gäller de mindre modellerna och inte 58:an.
/Förvirrad konsument