Var ligger Tielma-vadet?

Vi satt och kikade i en Sarek-karta i helgen. Sökte lite idéer för nästa års Sarek-tur (OK lite tidigt, men eftersom det inte blev nån tur i år så är behovet stort redan nu...).

Vi spånade fram bl a Rapadalen (min sambo är ju tyska... (Och nu nappar Georg...) :)) och Sarvesvagge. Då kan ju Tielma-vadet komma att passeras, men var ligger vadet egentligen?

Grundsten säger att det ska vara en skogsbeklädd ö i mittfåran, under Låddepakte. Är det ön man ser på BD10?
Stig från Skårkistugan?

/Håkan

Tielmavadet

Tielmavadet ligger strax ovanför Sarvesjokkens inflöde i Rapaälven. Det finns en tydligt markerad ö i älven just där. På kartan ser den inte så tydlig ut däremot. Den går dock inte att missa om man väl kommer dit.
Det finns en stig från Skårkistugan som är lätt att upptäcka.
Jag har gått över älven cirka 100 m nedanför Tielmaön och sick-sackat mig fram mellan grusrevlar. Det finns fina tältplatser om man behöver invänta lägre vattenstånd. Det är nu cirka 10 år sedan jag senast nyttjade vadet så saker och ting kan ha förändrats.

Lycka till
Tore

Håkan K; sa:
(min sambo är ju tyska... (Och nu nappar Georg...) :))
/Håkan

*napp napp* :)

Ren slump att jag läste det här, för tillfället är jag egentligen inte så värst mycket intresserad av Tielma-vadet.

Mest är jag intresserad av djuppsykologisk-etnologisk-filosofisk-sociologiska pseudodebatter med efterföljande ömsesidiga ursäktningar. Mitt mål är att tyskfrågan diskuteras på precis alla kanaler!!! I Utsidans alla forum. Förstår du? Alla forum. Kan du inte lansera ett napp-inlägg i andra forum också? Det här låtsasinlägget var ju inte så dumt för att börja med.
;)

Hälsa sambon!

/Georg

sachsaren; sa:
Mest är jag intresserad av djuppsykologisk-etnologisk-filosofisk-sociologiska pseudodebatter med efterföljande ömsesidiga ursäktningar. Mitt mål är att tyskfrågan diskuteras på precis alla kanaler!!! I Utsidans alla forum. Förstår du? Alla forum. Kan du inte lansera ett napp-inlägg i andra forum också? Det här låtsasinlägget var ju inte så dumt för att börja med.
;)
Ja, jag tror mig ha förstått det... :)

/Håkan

Aktuellt

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Napp-tidtabellen.

Håkan K; sa:
sachsaren; sa:
;)
Ja, jag tror mig ha förstått det... :)

/Håkan

Bra. Förresten låter "ha förstått det" som om jag hade velat lära dig någonting. Obs., nu börjar det obligatoriska ursäktandet: Det var inte min avsikt att...osv. ;)
Alltså, ingen lektion från min sida. :) Snart är jag lärare och därmed yrkesmässig besserwisser, men jag kan verkligen tygla mig.
Jag kan bra leva med nappar, jag kan t.o.m. tycka om dem.
Alltså Håkan, kanske inte i absolut alla forum, men lite här och lite där...
Eller låt oss göra en tidtabell, låt oss säga en napp per dygn. :cool:

Har du fler sachsare-vitsar?

/Georg

Jag läser din dikt med stor spass
Din känsla för humor är vass
Gustav Öhman han leve
Jag bor inte i Kleve
Den här lim'rick är otroligt kass

Poesin som världen inte behöver.

Att meta det ger ingen spass
Den här lim'ricken blir mindre kass
Men för säkerhets skull