Var köpa kättinglås till VKV:s pontonrör?

Undrar var man kan köpa en lämplig plastad eller nylonbeklädd kätting för att låsa kajaker med VKV:s rörgenomföring och vilken längd som är lämplig?

/B-O

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag vet inte vilken dimension du kan använda, men Biltema säljer Klass 3 kättingar och hänglås till ungefär halva priset mot t ex MC-butikerna.
http://biltema.se/sv/Bat/Sakerhetsutrustning/Ovrigt/Laskatting/
http://biltema.se/sv/Bygg/Las/Hanglas/Security-LJ-8025-RA/

Jag förmodar att om försäkringsbolagen tycker det är gott nog till dyra MC och båtar så är det bra nog till en Kajak.

Frågan är väl bara om du får dit det. Diametern anges till 10mm. Längd 1200mm

Diametern på en klass-3 kätting är godsdiametern på länkarna. Den fungerar inte i röret som borde ligga någonstans på 29-30 mm för att stämma med ett paddelskaft. Däremot kan en klass 2-kätting förmodligen fungera. Köp modellen med stor ring i ena änden och lägg en ögla runt en lyktstolpe eller grovt träd. Stick sedan andra änden genom röret och sätt ett klass-2 hänglås i änden så går det inte att dra tillbaka.

Det här var uppe i en tråd i vintras så sök bakåt!

Kollade på VKV:s hemsida och där anges det till 27 mm innerdia på röret.

Kollade på VKV:s hemsida och där anges det till 27 mm innerdia på röret.

Den Gunnebo LK7-2 med plaststrumpa jag har har en ytterdiameterdiameter på bra precis 27 mm, så det kan bli trångt

Med en tygstrumpa på kättingen går det nog lättare då tyget nog är lite tunnare än plasten och tyget ger mindre friktion än platstrumpan mot röret i kajaken.

Till en av mina sakner där även din köpta tygstrumpan inte passade, så sydde jag en strumpa av luftballongstyg (svindyrt).

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips