Var köpa flamskyddsimpregnering?

På sommarens scoutläger lyckades jag trots försiktighet vid eldandet sota ner både armar och scoutskjorta flera gånger, så jag bestämde mig för att tillverka en "eldningsblus".

Köpte en stor bomullsskjorta på loppisen för 25 spänn och tänkte att det vore ju bra att flamskyddsimpregnera den också.

Var hittar man flamskyddsimpregnering för konsumentbruk? Antar att t.ex. de som eldar i kåta impregnerar om duken med jämna mellanrum? Jag ska ju bara impregnera en skjorta så jag behöver ju inga stora mängder.

Jag har googlat lite men tänkte höra om församlingen på Utsidan har några goda råd så jag slipper göra dumt köp.

Det finns kanske nån "vanlig" impregnering som också ger lite extra flamskydd? Jag kommer ju kanske stå i regn och elda ibland och då kan det ju vara vettigt om skjortan är lite impregnerad mot väta också...

Renlaven som man brukar ha i advetntljusstakarna brukar flamskyddas med glyserin. Vet inte om det funkar på kläder men du kan ju alltid pröva!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har ingen alls erfarenhet av någon brandskyddsinmpregnering...
men sökte lite och hittade Apyrum, av svenska Deflamo, som jag tyckte verkar intressant. Marknadsförs som väldigt miljövänligt, baserat på citronsyra och ättiksyra... tyvärr verkar det inte direkt gratis till småkonsumenter iaf... kanske nåt man kan göra själv? (även om dom såklart i reklamfilmerna påstår att det är avancerat... iden ska visst kommit från en svetsare och upptäckte att kläderna inte brann lika lätt om man råkade spilla cider på dom...)

Jag ska impregnera en skjorta, jag tvivlar starkt på att miljöpåverkan från flamskyddsmedlet blir större än miljöpåverkan från eldandet jag kommer att utföra i skjortan.

Sen är jag ju rätt tveksam till om de flamskyddsmedel som säljs till konsument öht är bromerade.

Jag ska impregnera en skjorta, jag tvivlar starkt på att miljöpåverkan från flamskyddsmedlet blir större än miljöpåverkan från eldandet jag kommer att utföra i skjortan.

Sen är jag ju rätt tveksam till om de flamskyddsmedel som säljs till konsument öht är bromerade.

Det kan du forska vidare i istället för att gissa dig fram, vet inte hur det är med bromerande i dagens läge, men det har förekommit till privat person förut, och det är en av anledningarna till varför dom hittade över gränsvärden i den lax dom testade med stickprov i Norge mycket nyligen, har för mig det stod om det på Testfakta.se
Tom ångorna är farliga i bromerande flammskyddsmedel.
En av många källor jag använt mig av.
http://www.folkhalsoguiden.se/uploa... - infomaterial/Bromerade flamskyddsmedel.pdf

Och alla människor nu för tiden innehåller mätbara värden av flammskyddsmedel och iom att vi är första generationen så vet man inte riktigt hur det påverkar mer än det som labbdjuren visat, vilket är mycket farligt.
på 60 talet användes 1 miljon ton kemikalier per år. Idag används hela 500 miljoner ton! Kemiindustrin är den industri som växer snabbast av alla, och forskning bedrivs ang miljö och hälsa, men dom tar tid och kemikalierna släpps innan, blir förbjuden när den redan gjort skada och du tror att samhället skyddar oss ifrån kemikalier?
Det handlar om kapitalism och pengar, finns mycket lobbyfolk som styrs av dom högre gubbarna som gynnas av att en kemikalie får komma till försäljning, och dom manipulerar alltid dom första forskningar som sen förr eller senare visar sig vara farligt...
Va inte naiv, håll dig till naturligt.

På sommarens scoutläger lyckades jag trots försiktighet vid eldandet sota ner både armar och scoutskjorta flera gånger, så jag bestämde mig för att tillverka en "eldningsblus".

Köpte en stor bomullsskjorta på loppisen för 25 spänn och tänkte att det vore ju bra att flamskyddsimpregnera den

Jag tänker så här; mot sot så kommer ingen impregnering att hjälpa (sot är det du säger var problemet) och bomull brinner väldigt dåligt när det är rent tyg (kockar har bomullskläder). Använd den skjortan du köpt och undvik kemikalier garanterat billigt och säkert.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips