Var köpa butterfly stitches/strips?

Jag är ett stort fan av strips, eller butterfly stitches som de också kallas, och har alltid haft sådana i mitt första hjälpen-kit. Särskilt bra tycker jag om de "paddelformade" varianterna.

butterfly-closure-strips.jpg

Men nu är det tyvärr så att jag och mina vänner har skadat oss så mycket att alla mina strips har tagit slut. Jag köpte ett paket "steristrips" på apoteket men de var fullkomligt värdelösa.

FInns det någon som vet var man kan köpa "riktiga" strips/butterflies, helst i Sverige? Jag har surfat runt på de friluftsbutiker jag känner till och även googlat hög och lågt, utan resultat.

Tack för hjälpen!

Jag köpte ett paket "steristrips" på apoteket men de var fullkomligt värdelösa.

vad var det som var dåligt med dem?

Jag har kört vanliga steristrips senaste fem åren och de har lappat ihop både grunda och djupa sår...

Jag tycker de är bättre för det är lättare att sätta två eller flera bredvid varandra för att dra ihop ett större sår

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
vad var det som var dåligt med dem?

Jag tycker att klistret varit dåligt de gånger jag försökt använda dem. De har lossnat mer eller mindre omgående trots att huden varit ren och torr.
Samtliga gånger jag använt modellen på bilden ovan så har de suttit mycket bra.

Leukoplast och klippa fungerar inte så bra tycker jag, det klibbar fast nåt enormt på saxen. Och det kanske man inte vill hålla på och krångla med när man har ett sår som behöver tejpas ihop.

Steristrip tycker jag är lite dumma eftersom de levereras i en stor förpackning, man bryter steriliteten på paketet när man öppnar det och sen har man strips som räcker flera år där...

De måste ju för det mesta klippas av också eftersom de är jättelånga (de gånger jag använt dem har det varit på fingrar och då är det lite opraktiskt med 5 cm långa remsor).

Förstår invändningen

Jag skulle riva av remsor Leukoplast. Så med en remsa tejpad emot Leukoplastcylindern skulle jag om jag tyckte det var nödvändigt/önskvärt med t ex nagelsax klippa lagom längd och en liten midja på remsan liknande Butterflies.

Thure

Intressant tråd. När jag köpte steristrips sist blev jag lite förbryllad över att de inte var timglasformade. Kanske har jag också fått fel typ? Apotekspersonalen var också en aning imponerad över min kunskap i bandage och kompresser. ;)

Leukoplast häfta har bra klister. Klippa till lämplig form kan du klara själv.
Leukoplast har fantastiskt bra klister men jag tycker det blir för bökigt att riva eller klippa när det väl gäller.

Möjligen är det lättare att hitta mer att välja på om man googlar på suturtejp.
Nu har jag vänt och vridit på både sökord och sökmotorer och det tycks som att vi svenskar får nöja oss med steristrips eller liknande. Får väl passa på att fylla förråden nästa gång man har chansen i utlandet.

Tack för tips och idéer!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips