Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa?

Re: Segel på Kajak

Om man vill kajaksegla kan jag ju tipsa om www.kayaksailor.com . Väldigt bra rigg. Hopfällbar på däck under färd med mera, kryssar helt ok och släpper vindbyar bra, med sticksvärden justerar man balansen enkelt. Går fint att fästa med remmar eller popnitar & snabbfästen på de flesta typer av kajaker. Lagom spännande på Naraken som är runt 52 cm bred. Man får burka och stötta med paddeln ibland. Inga bad så här långt dock.

430184341.jpg
 
Om man vill kajaksegla kan jag ju tipsa om www.kayaksailor.com . Väldigt bra rigg. Hopfällbar på däck under färd med mera, kryssar helt ok och släpper vindbyar bra, med sticksvärden justerar man balansen enkelt. Går fint att fästa med remmar eller popnitar & snabbfästen på de flesta typer av kajaker. Lagom spännande på Naraken som är runt 52 cm bred. Man får burka och stötta med paddeln ibland. Inga bad så här långt dock.

430184341.jpg

Ja den såg verkligen superfin och rolig ut!
De flest kajaksegel verkar ju vara ganska små, liknande som när man hänger en slags påhängsmotor på en cykel om man så säger.
Fast denna ser man ju ut att kunna segla ganska bra med, utan att paddla..
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Sticksvärden stöttar upp rätt bra och medan man övar kan man ha en paddel med flytkuddar tvärs, då brukar man kunna slippa att bada ofta. Skridskosegel är rätt lagom i storlek. Går det för fort är det bra att kunna reva.
Har en improviserad segelutrustning till min Falcon 2. Bra plask och turbalja. DIY är tämligen enkelt.
Faltbootar är inte det sämsta, men lite väl tunga att bära.
go tur
 
Finns Orust kajak kvar? kändes rätt dött föra året och för ngn månat sedan såg jag en "till salu" annons?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Qaanaaq-kajaken var såld...

Det känns som att alla har missat de delbara kajakernas Ferrari; Qaanaaq av Waterfield Kayaks. En smal grönländare som delas i fem delar. Säljs bl.a. av Orust kajak:

http://www.orust-kajak.se/index.php...tegory&layout=detail&cid=15&Itemid=48&lang=sv

Just den som Orust-kajak hade var såld.
Den var 512 cm lång och vägde 18 kg, till skillnad från Point 65:s kajak "Mercury" som är 415 cm lång och väger ca 25 kg.
Jag var och kikade på en Mercury här i Uppsala, och blev inte direkt imponerad av ihopsättningsanordningen mellan sektionerna. Även fast delarna var ihopsatta så glappade de rejält. De kajaker som tilltalar mig mest så här spontant utan att ha provat dem, är Rockpools kajaker.
 
Erfarenheter av Point 65 Mercury

Jag har denna nyare delbara modell Mercury (mer "vanlig" kajak o touring än Martini modellen). Så vill du ha mina erfarenheter så delar jag gärna med mig.
 
Om man vill kajaksegla kan jag ju tipsa om www.kayaksailor.com . Väldigt bra rigg. Hopfällbar på däck under färd med mera, kryssar helt ok och släpper vindbyar bra, med sticksvärden justerar man balansen enkelt. Går fint att fästa med remmar eller popnitar & snabbfästen på de flesta typer av kajaker. Lagom spännande på Naraken som är runt 52 cm bred. Man får burka och stötta med paddeln ibland. Inga bad så här långt dock.

430184341.jpg

Jamo - ser att du har valt det större seglet från Kayaksailor. Hur tycker du att det fungerar på din kajak? Har varit inne på att själv skaffa deras segelkit, men har förstått att de till de allra flesta kajaker rekommederar den mindre storleken. Mitt segelkit är tänkt att användas på en Rockpool Taran 18. Önskar gärna höra dian synpunkter iom detta.

Tack på förhand!

/Johannes
 
Tjena,

Naraken är såld sedan i höstas. Men jag skaffade en Point65 Mercury istället (med tandemcockpit för 2-manspaddling vid behov) och monterade fästen för seglet på den istället. Första gången jag gör en "fast" montering lite som deras instruktionsvideos. Var bara att borra och popnita och trixa lite. Framtill har jag en skruv med vingmutter genom ramen. Baktill vilar crossbaren mot två öglor där jag surrar med snören. Monteras på ca 5 minuter, smidigt. Går fortfarande att ha nosen i single-cockpiten. Sen köpte jag även deras försegel för ändå lite mera fart och bättre krysstagning. Mercuryn är ju väldigt kort så det går väl lite långsammare än med Naraken. Men den är ganska bred så det blir hyfsat stadigt å andra sidan.

Rätt trevligt hursom att kunna transportera en "segelbåt" som ryms inne i min lilla bil och som görs färdklar på ca 10 minuter. T.ex för höst och vår när StorTrissen står på land.

Vilken storlek du bör välja på storseglet är svårt att säga. Har du hyfsad paddelvana så att balans är bra och du kan köra paddelstöd på reflexer bör du säkert klara 1.6-an fint. Jag har i alla fall ännu inte revat. Men den möjligheten finns ju - Med revad 1.6a plus focken får man ungefär samma segelyta som med 1.4an fast med lägre tryckpunkt, det kan ju vara bra när det blåser bra .

Fråga på om det är nåt annat så ska jag försöka svara. Kan nog lirka fram detaljbilder på min infästning vid behov.

160o4dz.jpg
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.