Var hitta skalbyxor i stl C150!?

Hej,

Det kan väl inte bara vara jag och Stig-Helmer som är 192cm långa och har problem att hitta skalbyxor som passar. Vanliga S/M/L/XL-byxor passar inte mig. De är oftast 10 cm för korta. Har provat de flesta som finns i sportaffärerna.

Vad gör man? Finns det fler där ute som har samma problem som jag och kanske tips var man kan vända sig?

/Greger

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Japp, testa ITAB

Det där är en av mina käpphästar.
Jag är 193 och väger 80-85.
Vill man ha välsittande byxor kan man helt enkelt glömma de stora svenska tillverkarna. Ganska anmärkningsvärt eftersom de ju borde ha de längsta konsumenterna i världen.
Jag brukar skylla på 80-talisterna vuxit upp på tomma kolhydrater och tv, vilket statistiskt gjort dem undernärda men övergödda (korta men feta) och förstört statistiken för klädtillverkarna: 70-talisterna är längsta generationen hittils, sen blir de kortare.

Haglöfs har sina Climaticbyxor i en lång storlek, men mina som är i storlek 52 Lång är fortfarande på gränsen till för korta. Skalbyxorna har de bara i standardstorlekar S-XXL, vilket torde betyda att man måste väga över 100 kg om man är över 190.

ITAB (länken ovan) gör dock kläder för oss fullvuxna/avlånga. Deras hårda skalbrallor har jag inte testat, men deras T&P Fjällbyxa har hög kvalitet och är hälften så dyr som (de korta) alternativen från Fjällräven och Haglöfs.
De sitter finfint.

Tack för tipsen

Hej,
Tack för tipsen om ITAB. En tillverkare som som har långa storlekar. Jag hittade förresten en byxa hos Taiga också som har en Gore-Tex storm liner innanför yttertyget (Calgary). Kanske den enda Gore-Tex försedda byxan i lång storlek!!!

/Greger

Mammut gör byxor i riktiga (ej s/m/l) och även långa storlekar, Nuptse GTX XCR-byxan exempelvis.

/Fredrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips