Haha, jag har tre stycken helt nya (NOS) New Old Stock och en som är Near Mint (den finns inte med i samlingen). Dock letar jag efter flerHur många har du?![]()
~Paul~
Haha, jag har tre stycken helt nya (NOS) New Old Stock och en som är Near Mint (den finns inte med i samlingen). Dock letar jag efter flerHur många har du?![]()
Självklart! Skall hålla utkik.Jag antar att du som samlare i första hand (eller kanske enbart?) är intresserad av exemplar i extremt bra skick. Så kräsen är dock inte jag, så om du skulle stöta på ett ex du inte är så intresserad av att köpa själv så får du gärna låta mig få reda på var den finns![]()
OK, tackar för infon!Hej!
Nu har jag fått svar från Mora.
Det är nitad tånge och oljan som används till skaftet är linolja.
//Per Nilsson
Har du någon sida där man kan begrunda din samling?Jag köper nog inte en sån osedd över nätet. Men det där svaret var verkligen förtroendeingivande. Anar att det kommer att bli både svårt och turbetonat att få tag på en här i Östersund men tålamod är en knivsamlares bästa vän.
Bosse
Kul läsning. Du kör m a o på frihand när du bryner dina knivar och slipar gör du på en Kiruna/Tormek?Nej Tyvärr Paul, Varken bilder eller egen sida. Jag har väl ett 50 tal fällknivar och ett 20 tal vanliga knivar. Hade en hög vanliga knivar vid tonårens slut men tyvärr så såldes de i ungdomligt oförstånd och kassabrist inför stundande sommarnöjessäsong. Förutom 20talet vanliga knivar så har jag väl ytterliggare ett 20tal arbetsknivar, huvudsakligen Eriksson 511, några slaktknivar, 3 stanley med utilityblad, Några gamla ärvda moraknivar samt nåt tiotal yxor.
Med ditt samlarkunnande så kan du nog relatera det stora flertalet ändå men några exempel är: Stor och liten BM afck, Swede 60, 38, 100 och 3ll, Spyderco calypso jr, grå, Schrade, Buck, case och queen slipjoints, Korsakoski, opinel, nåt tiotal SAK varav jag tycker att en Safari toppar, Puma procpector, Persson kiruna, martiini lappinleuko, helle nying, rosselli mormorstand och några handgjorda bruksknivar, Min mormors mosters gamla välnötta mora från tidigt 1900-tal, min pappas mora, Tedors mora osv, Ingen ovanlig eller stor samling men kär i min ägo.
Borde gå att samla ihop 100 stycken rätt snabbt hos mig. Förutom det har jag cirkus 15 brynen och två rejäla motordrina slipstenar och musmatta med 5 grovlekar våtslippapper.
Bosse
1. Precis. Jag har originalutgåvan, den svarta. Denna tillverkades för hand innan den röda Hackmannen kom ut. Inbringar en del pengar om man skulle vilja sälja. Fast det kommer jag inte att göra.1. Korsakoski är tillverkaren av den där återupptagna finska plastbalisongen som en gång i tiden gjordes röd av Hackman.
2. Var lite impad av den först men tycker efter användning inte att den håller måttet. Förlorar bettet fort och nitarna har en tendens att krypa ur.
3. Det är inte tormekmaskiner utan en med stativ av trä från mellersta 1900-talet och en nyare ca 1980. Båda har en stendiameter på ca 1/2 meter och går förhållandevis sakta. Stenarna har två olika grovlekar.
4. Jag bryner bara på frihand, Resultaten har blivit bättre med åren och nu håller jag lagom stadig vinkel för att fixa min favoritvinkel 20-30 grader inalles med lite konvex egg.
5. Borde kanske nämnt i egg sammanhang att jag även gillar liar och har 5 stycken lieorv och nåt trettiotal liar att skäfta dem med.