Var finns närmaste snön?

Jag bor i ett snöfritt Örebro. I mitten av vecka 8 vill jag ta mig till den närmaste snön för att träna inför kommande vintertur till fjälls. Är det någon som har koll på var den finns?

HåkanF

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
finns snö kvar i ånnaboda men bara en 1km spår för träning.

vinter i örebro sugar som fan den här året :(

kan snart upp till abisko, vet nån om den snö situationen??

Förtydligande

Tack för svaren så långt. kanske borde jag talat om att jag inte är intresserad av färdiga spår. jag ska ut och dra pulka och spåra själv. jag föreställer mig att t ex snötäckta och oplogade skogsvägar någorlunda liknar fjällförhållanden. Finns sånt vid Långberget?

HåkanF

PS 25 mils avstånd är inga problem.

Gyllbergen, Borlänge mm

hej,

om du en annan gång har möjlighet att åka några mil till så kan jag rekommendera området Gyllbergen, ca 2 mil sydost om Borlänge, där det är mycket fin fjäll-liknande terräng som ligger högt, ca 450 m.ö.h tror jag. Info finns nog på Borlänge kommuns hemsida, www.borlange.se

skidsystem finns med spår men bra orösade möjligheter.

Liknande terräng finns i Sörskog, ca 3 mil nordväst om Falun. Högt beläget, snösäkert och fjällterräng nästan. Åkte där själv för några veckor sedan samtidigt som Svenska skidspelen, då var det snöfritt inne i Falun men ca 40 cm snö i Sörskog.

MVH Mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips