Var finns en lättillgänglig 3-dagarsled med maximal naturupplevelse?

I mitten av juli får jag besök från Österrike. Eftersom jag alltid pratar så varmt om vandring i Skandinavien så hade jag velat att ta en liten tur under den vistelse hon är här. Problemet är att jag inte ha semester därför måste det bli en kortare tur med max 3 dagars vandring (fredag till söndag) och transporterar oss helst på nattetid till ex. resa iväg torsdag kväll och på söndag kväll hem. Möjligtvis kan jag tjata till mig en extra semesterdag.
Helst hade jag velat att ta en tur som jag själv inte vandrat än. Muddus NP står högt på önskelistan och hade varit perfekt men myggplågan vid den tiden känns inte så kul, är kanske avskräckande för någon som är första gången i Sverige. Höga Kustenleden är en annan led som jag hade velat vandra sedan länge men 3 dagar räcker inte. Jämtslandstriangeln har jag gått, inte riktig triangeln (Storulvan-Blåhammaren-Sylarna-Hellags-Ljungdalen). Vad finns det mer för alternativ med tanke på att vi bor i Göteborg och inte kör bil?
Mvh Veni

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nja, tycker inte riktig att Bohusleden, Vildmarksleden är så storslagen...vill hellre visar lite mer fjäll.
Norge har jag tänkt på men svart att komma till utan bil. Jag vet inte på raken var man kan hitta en lämplig 3-dagars tur. Dovre fjäll nås visserligen från tåget, få googla lite om hur det ser ut där. Vi skulle vilja bo i stugor. Men tack för förslagen...

Hyr kanot och ge er ut på Värendsleden eller paddla runt i Åsnen. Otroligt fin naturupplevelse kan jag intyga efter tre dagar där nere denna helgen. Man kommer verkligen djurlivet in på knuten. Fullt med fiskgjusar, havsörnar, hägrar och allehanda andra sjöfåglar kring öar och åstränder.

Lite kust kan ju också vara trevligt att visa upp för folk från ett land som saknar egen. Bohus skärgård måste man säkert kunna komma ut i och antingen paddla eller öluffa och vandra runt i.

Hej! Aurlansdalen är fin. Tåg hela vägen till Finse, tur därifrån till Geiterygghytta, nästa dag österbö, tredje dagen till vassbygdi och buss till Flåm. Tåg därifrån via Myrdal, Oslo och Göteborg. Behövs doch en extra dag .

Höga kusten är inte så dåligt alternativ, Skuleskogen i tre dagar så har du gott om tid att utforska variationen och naturen. Rätt kompakt och dramatiskt. Kan kokas ner lite om man vill ha mer tid att åka på. Man kan spendera alla dagar inom reservatets gränser, om man inte är ute efter distansvandring.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips