Var cykla - en vecka i Europa?

Hej! Det här räknas väl knappt som långcykling... :) Men vi är nyfikna på om långcykling är nått för oss och tänkte testa en vecka i september. Vi har funderat på några olika rutter, till största del utvalda efter ryanairs flygrutter... Vore väldigt tacksam om ni som kan det här ville dela med er av erfarenheter från de här rutterna, eller kanske tipsa om andra? Vi har alltså en vecka på oss... Utöver cykla vill vi kunna ta ett bad då och då och kanske stanna någon dag extra på något spännande ställe.

Vi har hitills funderat på:

London - Paris
Alicante - Barcelona
Marseille - Barcelona
Trieste - Zadar

Vad skulle ni välja? :D
 
Ryan air

har fått lite dåligt rykte på webben angående hur de hanterar cyklar och om de tar med dem överhuvudtaget, rätt eller fel jag har ingen personlig erfarenhet. Men hur du packar cykeln kan ha stor betydelse för i vilket skick den kommer fram. Vilken vecka i september? Varmt väder kan vara jobbigt liksom starkt trafikerade vägar. Att cykla i bergslandskap är ofta väldigt fint. Begränsa dagsetapplängderna.

Thure
 
Tack Thure! Var lite osäker på just det, cyklar med ryanair... Ja, vi har ju tänkt 1:a veckan i sept så det kanske blir väldigt varmt... förslag på ställen där det inte är så hett?
 
har fått lite dåligt rykte på webben angående hur de hanterar cyklar och om de tar med dem överhuvudtaget, rätt eller fel jag har ingen personlig erfarenhet. Men hur du packar cykeln kan ha stor betydelse för i vilket skick den kommer fram.
Que? Vem ger Ryanair dåligt rykte när det gäller specialbagage?

Av de bolag jag flugit med när jag haft med cykel - i snitt två ToR-resor/år sedan 2004 - så är det Ryanair som skött sig klart bäst. Eftersom det aldrig blir transfer så slipper man den värsta delen av hanteringen - omlastning mellan två flygplan på någon av Europas värsta flygplatser.
Dessutom är de väldigt tydliga med vad det kostar och har smidigare möjligheter att betala och reservera plats för cykeln än vad de vanliga bolagen har.

KLM, Sterling (RIP), SN Brussels Airlines m.fl. har jag sämre erfarenheter av.
De som närmast kommer att erbjudas möjlighet att våldföra sig är SAS och British Airways. Jag håller tummarna för att det inte går alltför illa men jag räknar med att det åtminstone blir försenat... :(
 
Tack för fler synpunkter ang ryanair... blev lite skeptisk där ett tag :)

Fixar man att cykla marseille - barcelona med ett tre-växlad nyare "kärringsnurra"? Eller är man smått puckad då? :p
 
hm, vet inte om ni kommer att fa blodad tand av de rutterna. Det kanske finns fridfulla alternativ iof, men jag anar att ni kommer att fa slass mot trafiken mest hela tiden och inte kommer att fa ro for intrycksintagning.

Jag skulle ha valt Trieste-Zadar och kort en inlandsrutt, alt batluffat mellan oarna och cyklat dem. Kustvagen var i min tycke en mardrom. (pga trafiken)
 
Varför inte cykla längs Donau? börja någonstans i Österike/Tyskland och avsluta i Budapest.

Perfekta cykelbanor hela vägen.

Möjlighet att göra avstickare upp i bergslandskap och att besöka borgar/slott

3 huvudstäder, Wien, Bratislava och Budapest

Bad i sjöar eller Ungerska spa.
 
Angaende inlagg om kustvagen vid medelhavet

Har precis cyklat fran Genova i Italien till Barcelona och om man gillar mycket trafik ska man absolutcykla har. Det finns visserligen strackor dar det ar mindre med bilar men overlag ar det trangt pa vagarna!
Det var betydligt mindre trafik sa fort man lamnade straket vid medelhavet.

Lycka till!
 
Tallin-Riga

Hej! Själv cyklade jag Tallin-Riga förra hösten. Jag följde kusten och tog även färja ut på öarna utanför Estlands kust. Enkelt att ta färja från Stockholm till Baltikum, vacker natur, fina sträckor längs kusten, går t o m skyltad cykelled som jag delvis följde. Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
PK Neelix Var cykla kring Umeå? Långcykling 1
olaab Var hyra långfärdscykel i Japan, helst Sapporo Långcykling 0
halmstadanders Afrika, när var hur Långcykling 12
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
DaveOutdoor Marin Muirwood var? Långcykling 8
malinliljeblad Vill åka långt härifrån, ensam med cykeln - men var? Långcykling 9
LisaJ Var hitta STOR cykelkorg? Långcykling 8
liquidmonkey camel bak LOBO---var??? Långcykling 2
perosen var hitta finare navdynamo (DH-3N71 etc)? Långcykling 3
swed-ontour Var hittar jag en transportväska? Långcykling 7
mattiase Var har de små diod-framlysena tagit vägen? Långcykling 19
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
avsl0912 Så var det då klart, enhjulingskarriären är över! Långcykling 13
avsl0912 Så var det snart dags igen! Haparanda-Ystad på 1 hju1! Långcykling 12
KLAGER Det var en gång en cykel Långcykling 2
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
skiman Sverige-leden var finns hemsida med karta? Långcykling 2
igs DRESINCYKLING VAR ? Långcykling 5
lactlab Var köper jag en cykelresväska Långcykling 3
KTG Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom? Långcykling 25
littlebigohrn Var finns logi på vägen mellan Strömsund -Stekenjokk Långcykling 11
Daddy Cool Genomresa Danmark! Hur? Var? Långcykling 3
The_Lost_Cyclist cykelsem var? Långcykling 5
ehn Var julklapparna inte tillräckligt hårda? Långcykling 0
littlebigohrn Var cykelvandrar jag i de djupa Värmlandskogarna? Långcykling 1
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
stellan Begagnade racercyklar - Var? Långcykling 4
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5
dirty harry Var kan jag hitta en ny Crescent Egil (den är stulen)? Långcykling 0
stellan Domningar i skrevet - var tog lille vännen vägen Långcykling 38
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.