Var är satelliterna just nu?

Jag hade en gång ett litet program för PC där man kunde se aktuella GPS-satellitpositioner. Någon som känner till sånt program? Vad heter det, var kan jag hitta det (ladda ner)?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Aktuell GPS-satellit täckning

Jag sitter och testar GPS-trackern GSAT TR151. Den står inomhus bredvid mitt datorbord i ett fönster som vätter mot nord. Jag vill kunna se om det finns tillräcklig satellittäckning för att det är meningsfylld att testa just nu.

Det program jag hade tidigare visade enkelt och grafisk aktuella satelitpositioner där jag är just nu.

Jag har hittat några alltför komplicerade jobbiga applikationer som ger den info jag vill ha om jag har tid och tålamod att tolka kurvor och tabeller, men det är inte det jag vill ha.

Jag har sannolikt programmet på en av mina många datorer, men alla är inte i detta hus. Så småning om hittar jag nog programmet, men.....

Ja, eloserik! Det är swepos, fast jag hitta inte den enkla presentation jag sökar. Så här skriv jag en minnesanteckning:
20:28 2005-01-19

På siten

http://swepos.lmv.lm.se/index_prog.htm

finns en funktion (Satellitprediktion) där man kan se vilka GPS-satelliter som ör över 15 graders horizonten vid ett viss tidspunkt

men jag hitta den inte

Intressant

Provade Swepos och jämförde med de satelliterna som jag lyckades få in. Inomhus (bor på våning 2) så fick jag in alla som låg över Elevationsmask: 10° med Vista HCx trots att jag inte sökte mig till något fönster..

Riktningen

Amen vilka av dom kan "ses" av min GPS-antenn i en viss sektor av horizonten/himlen= det som begränsas av mitt fönster....(Kanske för mycket att begära)

Om du markerar i kryssrutorna så får du en grafisk bild med 2 cirklar och linjer hur satelliternas banor går över din position

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips