Var är bäst?

Jag och min kille ska fjällvandra i ungefär en vecka, men vi har lite svårt att bestämma oss var? De två alternativen vi har är jämtlands- eller härjedalsfjällen. Är det någon som har någon speciell led eller ställe att tipsa om där? Vi hade tänkt tälta så stugor behöver inte finnas.

/S

Åk till Ljungdalen

Ett bra ställe att utgå från är Ljungdalen, därifrån går man lätt till Helags, Sylarna och Lunndörrsfjällen.
Vill man gå där det inte är så mycket folk kan man prova Härjångsfjällen strax nordost om Helags. Jag vandrade där 2000 på min första fjälltur och var även upp på toppen utan problem.
Vill man komma riktigt nära Sylarna åker man in i Norge (via Funäsdalen) och parkerar bilen vid Nedalshytta, varifrån det går leder åt flera håll. Är det klart väder får man en liten bonus i underbar utsikt från vägen dit.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Helags

Jag skulle åka till Ljungdalen med min sambo om vi inte skulle till Kittelfjäll. Var i Helags för några år sedan. Vi gick leden ganska trist. Det kändes lite bättre då det inte gick mer än 10m mellan renarna som var nyfikna på en. Rätt mysigt. Stuga finns om det skulle krisa.
MVH/Henrik
PS Våffelstuga finns strax innan P-platsen på hemvägen. En hit!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips