Vango Helium 200 - Aktodödaren?

Intressant!

Eftersom jag inte hinner/orkar leta just nu, och du verkar veta - vad kostar tältet?

Synd att jag är fattig för tillfället, annars hade det nog blivit aktuellt med ett inköp av tvåmannavarianten...

/OJ
 
Tittade lite på Vangos tält innan jag valde Laser Comp. Vikten är något högre för Helium100. Du har lite lägre sitthöjd också. 7 minuter för att slå upp ett tält låter mycket. Är det krångligt att få upp?

Annars verkar Vango vara ett trevligt alternativ att fundera på här i Hilleberg-Haglöfs-Fjällräven land.

Med vänliga hälsningar
Peter P.
 
Verkar som om man kan resa både ytter- och inner-tält samtidigt! Då låter 7 minuter som oerhört lång tid! Tidsangivelsen måste vara fel, även om det står så på Vangos hemsida. Enligt mig borde det inte ta mer än ca 1 minut, med bara en lina.
Klart intressant tält iaf. Bra pris! Något för låg sitthöjd för min smak.
http://www.summits.co.uk/acatalog/info_561.html
 
Konstruktionen framgår ju inte helt av bilden, men ett såpass litet tält utan ordentlig ventilation låter för mig som ett våtvarmt omslag. Om det regnar vill man ju stänga till öppningen.
 
Ointressant diskussion, för vissa kommer det ta 15 minuter att resa tältet, för andra 1 minut. Men ska bli skoj att se vad det tål ifråga om vind och väta mtp avsaknaden av toppventilation...
 
Jo men visst...

Med en snitt bredd på ca 90cm och som bäst 90 i takhöjd blir det svårt att röra sig och omöjligt för två att sitta. Absiden verkar vara så liten att måtten inte ens nämns. Man har helt enkelt om distribuerat utrymmet från ett Akto och bantat bort funktioner och kvalité för att nå låg vikt. Inga direkta hurrarop bland de som
provat. Aktodödaren? (Om man hade en peng för alla ggr man hört det i detta forumet). Möjligen ett prisvärt UL alternativ för en person under en inte allt för krävande tur. ;)
 
Med en snitt bredd på ca 90cm och som bäst 90 i takhöjd blir det svårt att röra sig och omöjligt för två att sitta. Absiden verkar vara så liten att måtten inte ens nämns. Man har helt enkelt om distribuerat utrymmet från ett Akto och bantat bort funktioner och kvalité för att nå låg vikt. Inga direkta hurrarop bland de som
provat. Aktodödaren? (Om man hade en peng för alla ggr man hört det i detta forumet). Möjligen ett prisvärt UL alternativ för en person under en inte allt för krävande tur. ;)

Du menar att det är lättare att röra sig två i ett akto?

Förövrigt är det väl bra om du läser det du länkar till.
 
VANGO-helium-200-floorplan.jpg


akto-dims-new.jpg


Hur har du det själv med läsförståelsen?
Vad jag skrev var att inget av de två tälten lämpar sig för två personer.

;)
 
helium%20100%20pine.jpg



Om man vill göra en jämförelse med Akto och redan tycker att dess mått är optimala så ska man väl kanske jämföra med den andra Heliummodellen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.