Vandringstips, Abisko

Hej!
Jag villl ha lite tips på vandringstur, 6-7 dagar ca. 6 km/dag runt Abisko. Ålder 12-40 . sommartur.
Hälsningar Mette

alexander3; sa:
Hej!
Jag villl ha lite tips på vandringstur, 6-7 dagar ca. 6 km/dag runt Abisko. Ålder 12-40 . sommartur.
Hälsningar Mette

6 km/dag är ganska lite för de flesta. Ett par förslag jag kan komma på som borde gå är:

1. Ta bussen från Abisko till Kaisepakte. Gå upp därifrån i Bessisvagge. Sväng in i Cuonavaggi (Lapporten) och gå tillbaka till Abisko.

2. Samma start som ovan men gå förbi Lapporten och ta Nissunvaggi tillbaks til Abisko.

3. Gå Kungsleden söderut och sväng upp mot tältlägret och Pallinvaggi. Runda Tjåmåhas och gå mot Abiskojaure. Ta Kungsleden tillbaka till Abisko.

4. Gå från Abisko upp och igenom Lapporten. Säng söderut och direkt upp i Nissunvagge och tillbaks till Abisko.

Kolla på kartan om det kan vara något som passar.

Lycka till
Peter P.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
jag vandrade från Abisko via Lapporten till Kaisepakte förra året och det var min första tur någonsin, aldeles lagom tycker jag. börjar man från Abisko så blir det inte så jobbig stigning, men däremot från Kaisepakte så är det ganska brant de första kilometrarna vilket inte jag föredrog.

Har inte gått genom lapporten, men jag har hört att det är blött och mycket sly där.

Själv kommer jag under hösten troligen att gå Abisko-Kårsavagge-Luoktatjåkka fjällstation-Trollsjön. Men det blir inte 6-7 dagar.

Detta borde bli 6-7 inte alltför tuffa dagar.
Katterjåkk-Stourkärpel-Hoiganvagge-Råvvetievva och sedan tillbaka till Abisko via Nissunvagge eller Ballinvagge (eller Kungsleden).

/Ulf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips