vandringslogger?

Så här inför sommarens turer så dyker tanken på en liten GPS upp.
Jag skulle vilja ha en maskin som jag slår på och trycker ner i ryggsäcken när jag ger mig iväg och som jag sen inte pillar på förrän jag kommer hem igen en vecka 10dagar senare. Då vill jag kunna tanka ner mina irrvägar i en PC och jämföra satteliternas uppfattning med min egen.

För att spara batteri så räcker det med att den tar en position varje kvart eller halvtimme eller så, resten av tiden skall den alltså ligga och ruva i någon strömsnålt läge och bida sin tid.

Finns det något sådant djur som klarar detta och som inte kostar skjortan eller väger bly?

(har ingen pejl på vad som finns nu för tiden)

Leif...
 
inte i ryggsäck....

Vet inte om det bara är min.....
.....Men den går då inte att ha i rygsäcken pga dålig mottagning....

/P.D
 
Re: inte i ryggsäck....

P.D; sa:
Vet inte om det bara är min.....
.....Men den går då inte att ha i rygsäcken pga dålig mottagning....

/P.D

Ryggsäck jovisst. Jag har min liggande i topplocket under skridskoturer och den loggar så snällt färdväg, hastigheter mm.

Att däremot logga en gång i kvarten under flera dygn vet i katten om det finns någon modell som kan.

Anders
 
Det var ju synd, tycker att det är lite märkligt att de inte kan fixa
till en sådan funktion. För mig som oinsatt låter det som en enkel sak.

Jag får väl klara mig utan GPS ett tag till då.

Leif...
 
Laddare

Det skulle väl fungera med en liten solcellsladdare. Såg en liten laddare på Getout när jag var där. Märket var Silva men det finns nog fler. Man kunde ladda 4 AA batterier med den och ha 4 till i reserv så att man alltid hade laddade batterier. Storleken var ca 15x10 cm. Den vägde inte mycket heller.

Vet inte om det går att koppla GPSen direkt till laddaren så att de batterier som sitter i inte dras ut.

/Mattias
 
Jag vet att segelflygare använder ett separat minne (heter volkslogger eller zander). Men jag tror dessa loggar hela tiden och kräver kanska mycket energi.
Kanske går det att justera hur den loggar. Kolla vidare på http://www.segelflyget.se

ha det/sam
 
Re: Laddare

Kilroy; sa:
Det skulle väl fungera med en liten solcellsladdare.

Problemet är antagligen att den laddare batterierna långsammare än vad GPS:en förbrukar dem.

Sen försvinner ju den här "slå på och glöm"-effekten som väl var det intressanta här.

Funktionen borde ju inte vara så svår, i alla fall inte om det finns klocka i GPS:en. Min mobiltelefon har ju alarm som fungerar när den är avstängd så det borde ju inte vara några problem att få en GPS att fungera likadant. Problemet är antagligen att funktionen inte är särskilt efterfrågad så den finns antagligen bara på dyra specialmodeller. Fast om man har en GPS som går att koppla till en PDA så går det kanske att sköta styrningen (till/frånslag) från PDA:n? Blir visserligen två prylar i ryggsäcken men "slå på och glöm" kommer ju i alla fall att fungera.
 
Silva Multinavigator

Silva Multinavigator borde kunna uppfylla dina önskemål. Den kostar dock ganska mycket.

/Johannes
 
Re: Silva Multinavigator

brainbug; sa:
Silva Multinavigator borde kunna uppfylla dina önskemål. Den kostar dock ganska mycket.

/Johannes

Silva Multinavigator har inget som gör att den bättre skulle uppfylla bogart (Leif Andersson) önskemål, än övriga GPSer på marknaden.

Per Brune
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.