Vandringskompis kungsleden

För mig blir det troligen vecka 32-33. Startar i Abisko och vandrar neråt mot Singi och svänger av till Kebnekaise. Toppförsök, sedan till Nikkaluokta

Halloj igen!

Nyss hemkommen efter vandringen. Efter lite närmare fundering dagen innan avresa kom jag på att kungsleden ändå verkar lite tråkig. Så bestämde mig för en helt annan rutt.

Startade i Abisko förra onsdag eftermiddag. Gick kungsleden fram tills andra bron, där svängde jag av mot "tältlägret". Första natten spenderades där.

Dag 2: fortsatte vidare in i "Ballinvaggi" och slog läger vid foten av "Honga".

Dag 3: Gick ner i dalen som saknar namn på min karta men som uppenbarligen heter "Siellavagge", och fortsatte en bra bit mot "Mårmastugan".

Dag 4: Första pausen vid Mårmastugan sedan vidare över Mårmapasset, som var en rätt brant och stenig historia. Gick till Vistasstugan och slog läger vid bron i Vistasvagge.

Dag 5: Gick upp och tog lunch i Kaskavagge, sedan fortsatte jag till Tarfaladalen. Rätt kämpig etapp.

Dag 6: Gick ned till Keb fjällstation.

Dag 7: Topptur till sydtoppen, och på kvällen gick jag halvvägs till Nikkaluokta.

Dag 8: Gick sista milen till Nikkaluokta och hann med bussen som gick kl 12!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
För mig blir det troligen vecka 32-33. Startar i Abisko och vandrar neråt mot Singi och svänger av till Kebnekaise. Toppförsök, sedan till Nikkaluokta

Det blev samma rutt för mig V. 31-32 bortsett från toppturen pga överbelastning i knät.
Däremot tag jag och hunden oss upp på skartaklacken.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips