Vandringskängor?

Är det någon som testat skridskor med bygel, typ Skyllermarks Birka. Är det en bra lösning att använda vandringskängor i kombination med denna skridsko, och är det en bra skridsko? Eller finns det andra bättre lösningar om jag vill använda de kängor jag har? Vad rekommenderar ni som har lite mer erfarenhet? Kängorna är ett par Scarpa Ladakh GTX.
 
Scarpa Ladakh är ju ganska höga och framförallt stabila och tunga (Vikt: ca 2000 gr/par). Jag tror därför att det är bättre att skaffa separata kängor för skridkoåkningen, istället för att anpassa skridskon. Det finns ganska enkla begagnade turpjäxor eller andra skidskor som inte kostar mer än ett par 100. Viisserligen är det bra med vandringskängor, eftersom man då kan gå till och från isen, men i längden bör man undvika tunga och alltför stabila kängor.
 
Birka

Jag har ett par Skyllemarks Birka som jag har använt med mina Lundhagskängor (halvhöga). Det har fungerat bra, även om de första skären var lite ostadiga. I år tänkte jag dock testa med ett par storskor (Trezeta Super Guida) som väger mer än 2kg/par. Tyngre men stadigare, vilket är en fördel om man åker så lite som jag gör.

Telemarkpjäxor (Scarpa T2) är i tyngsta laget för mig. De är dessutom lite väl stabila, så att man "förlorar känslan".
 
Lundhags

Lundhags har en modell med snowboardbindning för vristen och en rem i stället för bygel över tån. Den verkar stadigare än Skyllemarks Birka, men även lite dyrare. Den kostade 1300 kr på Naturkompaniet, om jag inte minns fel. Get Out tar 1150 för den, såg jag precis.
 
Lundhags Multiskate

Köpte Lundhags Multiskate med snowbordbindning hösten 2003.
Har använt dessa i kombination med Meindel-kängor och varit mycket nöjd med detta koncept.
Mitt under den intensiva säsongen nu i november 2004 upptäckte jag sprickor/materialutmattning i aluminiumprofilen runt bakre/innre bulten på båda skridskorna.
Har reklamerat skridskorna och erhållit nya i går, vilka jag fortlöpande kommer att kontrollera under säsongens gång.
 
Re: Lundhags Multiskate

Klova; sa:
Köpte Lundhags Multiskate med snowbordbindning hösten 2003.
Har använt dessa i kombination med Meindel-kängor och varit mycket nöjd med detta koncept.
Mitt under den intensiva säsongen nu i november 2004 upptäckte jag sprickor/materialutmattning i aluminiumprofilen runt bakre/innre bulten på båda skridskorna.
Har reklamerat skridskorna och erhållit nya i går, vilka jag fortlöpande kommer att kontrollera under säsongens gång.

Jag var faktiskt och tittade på denna modell igår och de såg fina ut. Illa om de inte håller... Har det skett några förändringar i årets modell?

En annan fundering som jag har är: Har t ex "Almgrens Klick-in" för 1999kr bättre skena och platta är t ex "Almgrens Fjärden" för 699kr? Det jag är ute efter är om dyrare skridskor har bättre metall och konstruktion än billigare, eller är det bara bindningstyper som bestämmer de stora prisskillnaderna?
 
Re: Re: Lundhags Multiskate

david78; sa:
En annan fundering som jag har är: Har t ex "Almgrens Klick-in" för 1999kr bättre skena och platta är t ex "Almgrens Fjärden" för 699kr? Det jag är ute efter är om dyrare skridskor har bättre metall och konstruktion än billigare, eller är det bara bindningstyper som bestämmer de stora
prisskillnaderna?

Den stora skillnaden brukar vara att de dyrare modellerna har eloxerade aluminimdelar, vilket gör att de är mycket mer slittåliga och motståndskraftiga mot att snö och slask fryser fast. Annars är jag hyffsat säker på att skenstålet är av samma kvalisort.
 
testa innan...

jag har ett par sådana pjäxor och jag köpte ett par skyllermark, men det funkade inte alls. det var inga birka utan en variant av viking med bredare rem (snowboardtyp) och en annan tåfixerare från everest. kängan passade inte alls...så testa innan du köper är mitt råd.
 
Problem med Multiskate

Har använt multiskate med mina Meindl ett tag nu. Funkar bra. Upptäckte dock att "plasten" lossnat på den bakre bindningen och stålkanten som tittade fram var sylvass. Farligt för kängan... Lundhags bytte efter reklamation.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MBac Vandringskängor till långfärdsskridsko Långfärdskridsko 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.