Vandringskängor Alperna

Hej,

Detta är mitt första inlägg men jag har följt diskussionerna på forumet sedan ett tag.

Jag har nu en fråga inför köp av vandringskängor. Jag vet att för- och nackdelar med olika kängor har diskuterats i olika trådar tidigare, men hoppas ändå på att få råd i denna tråd.

Jag har vandrat en hel del i våra fjäll (Jämtland och i Keb-området). I början var det Sarekstövlar som gällde sedan övergick jag till Lundhagskängor och har slitit ut två omgångar sulor på Alaskamodellen (tror jag den heter, har höga skaft). Vi ska nu för första gången vandra i Alperna och det är dagsturer som gäller. Jag har därför tänkt köpa nya kängor som passar för den typen av vandring, och räknar förstås med att använda dem även här hemma i Jämtland om terrängen så tillåter. Mina gamla Lundhags har nu till slut tjänat ut.

Testade olika Lundhagskängor i helgen men tycket inte riktigt att jag blev nöjd. Har även provat Meindls Meran GTX och Bernina och tycker de känns OK. Bernina har inte Gore-tex som jag förstått det.

Har någon erfarenhet av dessa Meindlkängor och vad finns att säga? Ska man välja Gore-tex, eller är det onödigt om man tänker på just vandring i Alperna? Blir kängorna varmare (onödigt varma) med Gore-tex? Finns andra kängor som rekommenderas till någon som behöver bredare läst?

Hej,

Detta är mitt första inlägg men jag har följt diskussionerna på forumet sedan ett tag.

Jag har nu en fråga inför köp av vandringskängor. Jag vet att för- och nackdelar med olika kängor har diskuterats i olika trådar tidigare, men hoppas ändå på att få råd i denna tråd.

Jag har vandrat en hel del i våra fjäll (Jämtland och i Keb-området). I början var det Sarekstövlar som gällde sedan övergick jag till Lundhagskängor och har slitit ut två omgångar sulor på Alaskamodellen (tror jag den heter, har höga skaft). Vi ska nu för första gången vandra i Alperna och det är dagsturer som gäller. Jag har därför tänkt köpa nya kängor som passar för den typen av vandring, och räknar förstås med att använda dem även här hemma i Jämtland om terrängen så tillåter. Mina gamla Lundhags har nu till slut tjänat ut.

Testade olika Lundhagskängor i helgen men tycket inte riktigt att jag blev nöjd. Har även provat Meindls Meran GTX och Bernina och tycker de känns OK. Bernina har inte Gore-tex som jag förstått det.

Har någon erfarenhet av dessa Meindlkängor och vad finns att säga? Ska man välja Gore-tex, eller är det onödigt om man tänker på just vandring i Alperna? Blir kängorna varmare (onödigt varma) med Gore-tex? Finns andra kängor som rekommenderas till någon som behöver bredare läst?

Gore-tex är skit så hoppa över det. Satsa på en känga i läder så kommer den med rätt vård att vara en livstid (nästan).

Har en nära vän som använder denna känga och han är grymt nöjd. http://www.hanwag.de/schuh-detail.php?shoe_id=125

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag får upprepa mig i min rekommendation av Hanwag Grünten helläder , skinnfodrade, randsydda med norsk söm. Randsydda gör att du lätt kan byta ut sulan, norsk söm är dem mest robusta och vattentäta sömmen. Dessutom rätt lätta för att vara en sån läderkänga. Slutligen inte allt för överjävla dyra. Fick dom för ca 1500 inkl frakt från cooloutdoor.dk. Kan provas på Naturkompaniet där de kostar 2499.

na6a2y5u.jpg

Skickat från mobilen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips