Vandrings tips

Hej

Jag försöker hitta en lämplig vandrings tur men har lite svårt att välja vart. Vad har ni för tips? Jag ska tälta och kan vandra i både Sverige och Norge, Vandringen kommer att börja den 15 Juni ungefär och har ca 7 dagar på mig gärna en cirkel rutt.

Tack för svar

Hej!

15 juni är i tidigaste laget för fjällvandring i år, men det kan fungera i Jämtlands lägre fjällterräng. Du kanske ska utgå från Vålådalen och göra en runda i fjällen där ovanför? Med tältet är du ju oberoende, men stugorna här öppnar den 13 juni i år,utifall du behöver deras service.

Läs gärna igenom de diskussioner som pågår just nu kring snöläget i de här trakterna. Våren är ovanligt sen, nämligen.

Du behöver förstås en bra fjällkarta. Men innan du köper den kan du planera i datorn på kso.lantmateriet.se

Återkom gärna med mer detaljerade frågor! Här finns många som gärna ger goda råd.

Lycka till önskar Pelle

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Grövelsjön

...I norra Dalarna kan det funka i år. Du kan kolla snöläget genom att titta på webbkameran i Fjellbua t ex.

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips