Vandring utan vad

Ska ut och vandra med min pappa i aug/september. Det blir hans första fjällvandring och min fjärde. Då han, delvis pga en stroke, har ganska dålig balans, är vi tveksamma till hur han skulle klara av ett vad. Undrar därför om någon kan tipsa om en tur där det inte förekommer några sådana. Kanske kan vara svårt att förutspå helt och hållet, för vattendrag kan väl svämma över efter långvariga regn, men det kanske finns nån sträcka där det i alla fall under normala förhållanden inte krävs nån vadning...

Vi tänker oss att vi ska vara ute i 3-4 dagar, och det får inte vara allt för svårvandrat. Jag har tidigare gått Jämtlandstriangeln, och tror att den skulle kunna funka, om det inte vore för det där vattendraget en bit innan Blåhammaren, där det i alla fall i aug 2011 krävdes ett rejält vad.

Så, någon som har nåt tips?

/Linda

Första sträckan på Kungsleden går genom Abisko nationalpark och innehåller inga vad.
Den gången jag var där så vandrade jag fram till Gironstugan några kilometer söder om nationalparksgränsen längs Kungsleden. Vet dock inte om det krävs vad för att ta dig ner till Alesjaurestugorna.

Grövelsjön kanske? Börja med att följa leden till Ryvang, sen fortsätter ni en bit in i Grötådalen, vänder när ni tycker att ni gått tillräckligt och tar vägen över Långfjället tillbaka. Lättgånget och fint.

Bilagor

• Bild 009.jpg
    Bild 009.jpg
    64.1 KB · Visningar: 991
Tack för tipsen!

Har gått första sträckan av Kungsleden (Abisko-Vakkotavare) och skulle gärna ta med min pappa dit. Dock så tycker jag att biten mellan Alesjaure och Singi var den finaste, och för att nå dit krävs det ju att man är ute nån vecka... Kanske kan bli ett annat år, men med tanke på att det är pappas första vandring vill jag inte gå ut för hårt...

Tror för övrigt inte att det var några vad innan Alesjaure. Däremot på nästa sträcka, mot Tjäktja, om jag inte minns fel.

Området vid Grövelsjön ska jag kolla upp!

Vålådalen - Storulvån kanske

Hejsan,

Så vitt jag kan minnas finns det inga "riktiga" vad på sträckan Vålådalen - Storulvån.

Vålådalen till Stensdalen har jag gått ett gäng gånger och där är jag i princip helt säker på att det inte finns några vad (Stensdalen är dessutom enligt undertecknad det finaste stugläget i Jämtlandsfjällen).

Sen vill jag minnas att man bara passerar två småbäckar på sträckan Stensdalen - Gåsen, men det var ett pår år sedan jag gick där på sommaren så helt säker är jag inte. Kollar man på kartan ser det i alla fall lugnt ut.

Sträckan Gåsen - Storulvån vill jag också minnas som vadfri, men å andra sidan förljer man ju vägen in till Tjallingen ett antal km så det är ju inte världens trevligaste vandring.

Ett alternativ är naturligtvis att "bara" ta sig in till stensdalsstugorna och ha dom som basläger i 1-2 dagar och sen gå tillbaka till Vålådalen.

/ Stefan

avslutad210712

Gäst
Kungsledens första sträcka har nämts. Vet inte vad som räknas till det men om man kallar Abisko - Nikaluokta för det så är det värt att nämna följande:

På sträckan Abiskoa - Alesjaure finns det ett vad ca tre km innan Alesjaure-stugan som normalt sett inte är svårt men har man problem med balansen kanske det inte är det roligaste. Tidigt på säsongen (eller efter långvarigt regn) kan det dock vara lite besvärligt (inte svårt) även för personer med normal balans.

Någon km efter Alesjaure finns det också ett litet vad som inte är några problem med normal balans men som kan vara värt att nämnas.

Om man istället fortsätter mot Vakkotavare så finns det en bäck med markerad bro mellan Teusajaure och Vakkotavare men jag vet inte om jag gick helt galet för där jag gick fanns det ingen bro och ett lite halvbesvärligt vad även om det var i slutet av sommaren.

Hej

Ett av mina favoritställen är Helags. Det är lättgånget till stugorna/stationen (det är nästan stationsstandard - det finns restaurang, bastu, el och liten affär) och bara ett vattendrag att ta sig över. Jag skriver vattendrag för det kan knappast klassas som vad. Vi var där sent i juni och då såg det ut så här:
08062734johannatarsigve.jpg

Året innan var vi uppe i augusti och då kan jag inte ens komma ihåg att vi gick över något vattendrag så det måste ha varit lite vatten då. Som du ser så kan man nästan ta sig över torrskodd i gympadojor. Är man lite osäker på foten är det tillräckligt brett och grunt för att en person ska kunna gå bredvid med en hjälpande hand...

Vålådalen - Storulvån ska jag kolla upp!

Annars har jag själv kommit in på Helags, som Karolina nämner. Isf Storulvån-Sylarna-Helags-Ljungdalen. Vad av den typen som på bilden lär inte vara några problem, det är mer sådana med djupare och strömt vatten som forsar fram över hala stenar som vi vill undvika... Vilken sträcka till/från Helags är bilden ifrån?

Om man istället fortsätter mot Vakkotavare så finns det en bäck med markerad bro mellan Teusajaure och Vakkotavare men jag vet inte om jag gick helt galet för där jag gick fanns det ingen bro och ett lite halvbesvärligt vad även om det var i slutet av sommaren.

Där ska finnas en bro, men det kräver att man tar en liten omväg. Drar mig till minnes att det var ganska bra skyltat.

Vad

Hej !

Jämtland är lättvandrad, enda vad som kan vara lite svår är mellan Sylarna - Helags. Leden Sylarnas vindskydd - Gåsåns vindskydd bör undvikas pga bron vid Storforsen, den är inte bra för folk med dålig balans eller fötter och har räcke bara på ena sidan, problemet är att det är hal berg och lite brant på ena sidan och jord och brant på andra sidan, inget utrymme om man tappar balansen utan då blir det rakt ner i forsen 5 - 6 meter ner.

Mvh Jorma M

Kan hålla med om att Grövelsjön är helt ok att vandra i utan vad. Hävlingen gick vi till och det var en ganska lätt sträcka men det är bra att ta med mycket vatten eftersom det inte finns något efter vägen. Mycket mygg i Hävlingen vid övernattningstugan, björkskog där men otroligt vackert och där ligger det en sjö.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
otterhall Fin vandring utan mycket folk :) Fjällvandring 27
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg