Vandring småland, Halland,Blekinge?

Hej! Tyvärr har man inte möjlighet att åka upp till fjällen så ofta man skulle vilja. Därför letar jag nu bra vandrings tips i småland, halland och blekinge. Vill skola in min nya hund på att bära sin rygga och att tälta inför sommar turerna i fjällen. Jag letar efter bra helg och dags turer.

Vandring.

Hallå!
Har en vandringskompis som har vandrat hela Blekinge-leden,och han har lovordat den turen som en mycket fin o bra led.Genom djupa skogar o vilda forsar.Annrs så kan du ju följa Skåneleden på Hallands-åsen.Den åsen är rejält stor med djupa skogar,vattendrag o en och annan stor mosse.Fjällen i all ära men låglandslederna kan nog vara så krävande o ödsliga.
Kan ingen sajt om Blekinge,men här kommer en till skåneleden http://www.skaneleden.org

Trevlig tur!
/Nicklas (som trivs mycket bra på Skåneleden)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
tja!

ja, det beror ju på vart du bor? men blekingeleden e ju rätt fin. Åtminstone den biten jag har gått... :)

vänligen: andreas

Hallandsleden

Jag skulle vilja slå ett slag för Hallandsleden. Turistbyrån har ett litet häfte "Hallandsleden" med information om alla sevärdheter och en tillräckligt bra karta att vandra efter.

Jag och min flickvän har gått sträckan Kungsbacka-Åkulla i två stycken helg-etapper. När bokskogarna vaknar på vårkvisten än området kring Åkulla bland det trevligaste man kan hitta i Halland. Och det vill inte säga lite!
:)

Vandring i "Bullerbylandskap"

Hej,

Skulle också gärna vilja vandra i Småland eller Blekinge... vad jag hade tänkt mig är att vandra på grusvägar genom små byar och givetvis även på stigar... Passera fina badsjöar, ängar och öppna jordbrukslandskap osv osv. Kanske med avslutning vid havet. Inte så mycket genom granskogar och andra "vildmarks-platser", utan mer i civilserade trakter.

Någon som har förslag på lämplig plats? Jag har läst lite om Lönnebergaleden, går den mest på stigar, eller även mycket på vägar?

Mvh Stefan

Re: Vandring i

S Johansson; sa:
Skulle också gärna vilja vandra i Småland eller Blekinge... vad jag hade tänkt mig är att vandra på grusvägar genom små byar och givetvis även på stigar... Passera fina badsjöar, ängar och öppna jordbrukslandskap osv osv. Kanske med avslutning vid havet. Inte så mycket genom granskogar och andra "vildmarks-platser", utan mer i civilserade trakter.
Mvh Stefan

Vill du ut och vandra på grusvägar genom kulturlandskap så är Bonnaleden något för dig. Den går genom nästan hela Blekinge och man kan sova och äta på bondgårdar man passerar. Turisbyrån i Blekinge har säkert mer info.

/g

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips