Vandring runt Akkamassivet

Tänkte utgå från Ritsem - Änonjalmme och göra en snäv
vandring (högervarv) runt Akkamassivet i slutet
av augusti. Sträckan är ca 4,5 - 5 mil och jag
har 6 dagar till förfogande - verkar som en "lugn"
tur på pappret - men hur är det i verkligheten?
Vet av erfarenhet att terrängens beskaffenhet har
större betydelse än antalet km på kartan.
Är det någon (klart det är) som har gått här och
vet om det är några större problem med vad (njiramjåkkå
eller andra jåkkar), är det mycket snårskog med benbrytar-block som lurar under mossan etc?

mvh Jan

Har inte varit där själv men man har ju hör att det är väldigt mycket stenkravel runt Ahkka. Hur som helst tror jag det blir en fin tur utan stress.

/ Daniel

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har gått på västra och södra sidan om Akka och så speciellt stenigt är det inte. Västra sidan är riktigt fin, bitvis med små platåer som kan vara lite jobbiga att ta sig upp på. Du tar dig snabbt runt Akka, så 6 dagar blir ett mycket lugnt tempo. Jag skulle slänga in en topptur från sydsidan om jag vore du.

viktorjonsson; sa:
Jag har gått på västra och södra sidan om Akka och så speciellt stenigt är det inte. Västra sidan är riktigt fin, bitvis med små platåer som kan vara lite jobbiga att ta sig upp på. Du tar dig snabbt runt Akka, så 6 dagar blir ett mycket lugnt tempo. Jag skulle slänga in en topptur från sydsidan om jag vore du.
Västra sidan, innebär det Padjelantaleden eller dalen mellan Áhkká och Sjnjuvtjudis?

Västra sidan, innebär det Padjelantaleden eller dalen mellan Áhkká och Sjnjuvtjudis?

Det är fint utanför leden på västra sidan också. Vad jag hört är det bara på norrsidan som det kan vara lite stenigt. Men nu är det här hur man uppfattar terrängen rätt personligt. Som gammal orienterare har jag väl ribban lite högre än normalvandraren.

Tack för svaren. Det verkar vara nordsidan som kan
vara lite besvärlig, men jag har ju tid att ta det
lugnt så jag testar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips