Vandring nära Umeå?

I anslutning till gravsättningen av min stackars farmor vill jag och min pappa ägna några dagar åt fjällvandring. Vi bor i Stockholm men gravsättningen är i Umeå, och jag skulle vilja ha tips på vart man bör
bege sig för att hitta hyffsade fjäll med bra kommunikationer till Umeå.
Eftersom vi vill köra dagsturer, så vore det bra med en fjällstation/stugby i närheten också...

/ Lelle

Beklagar din farmor! Kan vara lämpligt med lite vandring för att rensa tankarna och hitta kraft efter något sådant tråkigt.

Man skulle kunna tro att Umeå ligger bra till (långt norrut) för vandring men det är en bit till närmsta ställe. Det är väl Borgafjäll, Kittelfjäll och Hemavan/Tärnaby som är de närmsta områderna och H/T är det mest utbyggda och med bäst kommunikationer. Det är också ett större fjällområde där med både väl utbyggda leder (Storfjället med kungsleden) och mindre traffikerade områden som Artfjället. Ni kan ta liften upp på Storfjället för att slippa stigningen genom skogen (speciellt skönt på dagsturer), men jag är lite osäker på hur och när den är i drift under sommaren.
På STF's hemsida (www.meravsverige.nu) finns en liten karta över stugor och leder i området.

Lycka till och hoppas ni hitter ett bra ställe.

/Björn

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Rensa själen

Jag njöt av Ammarnäs storslagna natur för många år sedan, Ammarfjället och Vindelfjällens Naturreservat. Dit borde man kunna åka med buss (http://www.lanstrafikeniac.se/) -om sedan 30 dryga mil är nära eller ej är ju subjektivt. Hoppas ni får en bra resa.

Borgafjäll

Jag rekommenderar Borgafjäll. Vill man dit så tar man antingen bilen eller bussen (som kostar ca 250 kr). Det finns flera stugbyar att välja mellan i Borgafjäll med omnejd. Fjällen är av karaktären lågfjäll, men vill man njuta av hisnande utsikter så finns det flera toppar att bestiga.

God tur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips