Vandring med mindre barn

Kan hålla med Fredrik73s inlägg beträffande att det kan kännas lite kymigt att vandra och tälta ensam.
Har själv funderingar på att vandra en lättare tur längs Kungsleden med min son som är 8år i sommar. Dock kan jag känna lite oro att som ensam kvinna med en barn vandra ledat, men man vill ju samtidigt gå på relativt lätt underlag med en så pass ung grabb.
Är det någon som har egna erfarenheter/råd/tips beträffande detta?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Skulle inte ha några betänksamheter att vandra ledat i fjällen med barn, skulle snarare tveka inför oledat. Tycker dock det är stor skillnad på Sörmlandsleden och Kungsleden (tänker på tråden om ensamtältning som du refererade till). Kungsleden är grymt långt bort från alla potentellt obalanserade människor (såvida man inte klassar oss friluftsmuppar som obalanserade såklart :) ).
Eller var det andra potentiella risker du tänkte på?

Jag hoppas du och din son får en fin vandring. Det mest konstigt man möter utefter kungsleden än antingen sådana som oss, eller sådana som skryter över hur mycket de orkar bära, snabbt de orkar gå eller nått sånt.

Jag har ännu inte mött någon som jag blivit rädd ska göra något otillbörligt. Snarare tror jag man kan få mycket support och välmenande råd från en intresserad omgivning om man kommer som ensam mamma med sin 8-årige son. (och råd kan man ju sen helt bortse från om man vill)

Christian

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips