Vandring med militären runt Uppland

Hej,
Satt på tåget då en medpassagerare rekommenderade en årlig vandring som militären (eventuellt hemvärnet) anordnar i Uppland runt morsdag
Minns tyvärr inte namnet på turen och hittar den inte när jag googlar, är det någon som känner till något om detta?

Roslagsmarschen?

Det är troligen Roslagsmarschen det handlar om. Den anordnas av hemvärnet och går längs Roslagsleden.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
För mig så finns det inget intresse att dra igång, deltagande är en annan sak
Får tyvärr inse fakta att dygnet enbart innehåller 28 timmar

Kanske det finns andra med mer tid

Hur svårt kan det vara? Bestäm en dag, en startpunkt och en sträckning. Posta på några forum och helt plötsligt har du några att gå med...

Roslagsmarschen var väldigt rolig. Sträckningen är nog inte så svår att få tag i om någon vill vandra samma sträcka (en kombination av Roslagsleden och Blå leden, start i Danderyd och mål i Täby). Som jag minns gick man 27+39+24 km från fredag kväll till söndag em, en ganska tuff dos. Under lördagen gick man om man ville 30 km som soldatprov, med stipulerad packning. Dessutom har jag för mig att det ingick lite skjutning och annat kul (möjligen bara för de som gick i uniform).

Att samla ett gäng och gå sträckan är nog rappt gjort, man borde dessutom kunna övernatta inomhus andra natten (på Domarudden). Att återskapa hela arrangemanget inklusive tältläger, färdiglagad ärtsoppa, vätskestationer, korvmackor, sjukvårdare, transport av packning mellan lägerplatser och avslutande medaljceremoni är kanske lite tuffare... men visst vore det kul! :)

Bigfoot Stockholmsgruppen har säkert en erfarenhetspärm om Roslagsmarschen, anordnar man för många måste man även ha en viss fot och sjukvårdsberedskap. Det är roligt och ambitiöst om du vill efterlysa intresset för att återuppta ett tidigare lyckat programpunkt som den marschen. Lycka till!
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips