Vandring kring Sylarna?

Hej
Jag hade tänkt vandra kring sylarna en vecka i augusti och är en nybörjarvandrare. Nu undrar jag hur man tar sig dit lättast med tåg, till vilken station ska man köpa biljett? Om man sedan vill åka hem från en annan station, vilken ska man välja? Kanske någon på Norska sidan? Någon som har ett turförslag till och med? Kanske något litteraturtips?
Tack på förhand
Christofer

Sylarna turer

Jämtlansfjällen är fullt med lämpliga dagsturer och fjällstationer. Jag och Flickvännen gick en stugtur förra sommaren som var skön. Vi utgick från Storullvån (dit tar man sig enklast med tåg till Enafors och sen taxi som du beställer på Storullvån). Därifrån gick vi till Blåhammaren och avnjöt deras underbara trerätters. Från Blåhammaren kan man välja att gå till sylarna eller som vi till Storerikvollen i Norge. Därifrån gick vi till Sylarna och sen tillbaka till Storullvån. Vi tänkte först gå från storerikvollen till Neddalshyttan och sen till sylarna men tiden räckte inte till. Om du gå åt andra hållen och inte vill starta och sluta på samma ställe kan du gå Storullvån - Sylarna - Neddalshyttan - Storerikvollen - Blåhammaren - Storlien. Fast variationerna är många. Från Sylarna kan man gå till Gåsen vidare till Helags och sluta i Storsjö. Lycka till

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har sprungit runt i Jämtlandsfjällen några gånger och här är mina tips;

Åk buss från Östersund till Vålådalen och vandra Vålådalen - Stensdalen - Sylarna - Blåhammaren - Storulvån.

(Sedan taxibuss till Enafors och tåg hem.)

Då slipper du den supertråkiga motorvägen mellan Storulvån och Sylarna, du slipper gå samma sträcka två gånger och du kan avlsuta i lugn och ro på Storulvån som är en väldigt fin fjällstation.

Om du ändå börjar i Enafors och vill ta i från början så kan du strunta i taxibussen till Storulvån som 'alla andra' tar och kliva upp för silverfallet och gå mot Blåhammaren sedan Sylarna och avsluta med Storulvån, den klassiska triangeln om än inte i sin vanligaste tappning.

Lycka till!

Några förslag

Några förslag kan vara:

Tåg till storlien-Blåhammaren-Sylarna(Stanna gärna en extra dag så ni hinner upp på toppen)-Helags-Ljungdalen buss tillbaka till östersund och sen vidare med tåg.

Tåg till Undersåker, sedan buss till Vålådalen-Vålåstugorna-Gåsen-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån buss till Enafors, vidare med tåg.

Vill man spänna bågen lite extra och ta en lite längre tur kan man pröva: Tåg till Östersund, buss till Höglekardalen-Hosjöbottnarna-Anaris-Lunddörrsstugan-Vålåstugan-Gåsen-Helags-Sylarna-Blåhammaren-Storlien vidare med tåg. Då får man en tur rakt igenom det mesta av området men en del dagsturer i början kan kännas lite dryga.

Ta en titt på kartan, bitar som jag kan rekomendera särskilt är: Sylstationen med topptur, dito Helags, Vålåstugan-Gåsen-Sylstationen, Blåhammarens mysiga lilla fjällstation som passar extra fint mot slutet av turen då man kan njuta av bastu och efterföjande gemensam trerättersmiddag.

Försök verkligen undvik sträckan Storulvån-Sylstationen! Tråkig, sliten, gjyttjig och skräpig.

/Fredrik

Avsluta med middag i Åre!

Jag skulle också rekommendera
(Tåg till) Vålådalen - Sylarna - Blåhammaren - Enafors.

Men med detta tips för sista dagen: se till att vandra till Enafors ganska tidigt på dagen (läger ovanför silverfallet) - då kan ni lifta/bussa till Åre och avsluta hela fjällvistelsen med en finmiddag på någon restaurang.

Det är den perfekta avrundningen, särskilt för nybörjare!

Och just det: glöm inte bestiga Syltoppen. Pirrar i kroppen men är ganska ofarligt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips