Vandring kring Stockholm

Är det någon som har någon etapp av Sörmlandsleden att rekommendera?
Jag hade tänkt mig en helg med vandring (2,5 dagar) i början av maj, helst med fiske och startpunkt i anslutning till kollektivtrafiken.

Tacksam för svar.

Den klassiska sträckan för en sån tur är att gå mellan Läggesta och Mölnbo. Fin natur, många sjöar, flera vindskydd och hyfsade kommunikationer.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Var ligger Läggesta?

Jag kikade på sörmlansledens hemsida. Där fann jag Mölnbo men var ligger egentligen Läggesta?

Jag kikade på sörmlansledens hemsida. Där fann jag Mölnbo men var ligger egentligen Läggesta?

Det ligger ca två dagsetapper norrut (västerut) från Mölnbo, öster om Åkers Styckebruk och är en station på järnvägen mellan Södertälje och Eskilstuna. Strikt taget passerar inte Sörmalandsleden där men det finns en anslutningsled.

Svårorienterat?

Är leden mellan Läggesta och Mölnbo markerad och lättorienterad eller behöver man karta?

Tack för hjälpen!

Jag fick syn på det nu. Det verkar helt klart vara en fin tur. Precis vad jag hade tänkt mig.
Får undersöka hur det är med fiskekort nu och sedan packa säcken och dra ut.

Längtar så efter att vandra i den svenska vårnaturen!

Tack!

Fiskekort

kan du inte lägga in relevant info om fiskekort när du luskat lite? skogssjöarna runt gnesta är underbara, men vågar inte närma sig emed ett spö.

//Micke

Ett annat alternativ är att ta tåget till Nynäshamn och sen gå mot Stockholm, mot Haninge/Hellas eller Huddinge. Vill man förlänga kan man ta en extra sväng i Tyresta eller/och Paradisområdet.

//Thomas

Fisket

Fisket i vissa av sjöarna står i Gnestaortens Fiskevårdsområdesförening regi och fiskekort till Klämmingen och Frösjön med Sigtuna ån finner man hos dem se
http://www.gnestafiske.se
Fisket i Yngern regleras av Sportfiskarna Stockholm och ingår i sportfiskekortet.
Övriga småsjöar har jag inte hittat någon information om men Gnestaortens Fiskevårdsområdesförening borde väl veta detta!?

Förresten vet någon ifall det är tältningsförbud i vissa reservat kring Sörmlandsleden?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips