Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är det någon som har någon etapp av Sörmlandsleden att rekommendera?
Jag hade tänkt mig en helg med vandring (2,5 dagar) i början av maj, helst med fiske och startpunkt i anslutning till kollektivtrafiken.
Det ligger ca två dagsetapper norrut (västerut) från Mölnbo, öster om Åkers Styckebruk och är en station på järnvägen mellan Södertälje och Eskilstuna. Strikt taget passerar inte Sörmalandsleden där men det finns en anslutningsled.
Jag fick syn på det nu. Det verkar helt klart vara en fin tur. Precis vad jag hade tänkt mig.
Får undersöka hur det är med fiskekort nu och sedan packa säcken och dra ut.
Längtar så efter att vandra i den svenska vårnaturen!
Ett annat alternativ är att ta tåget till Nynäshamn och sen gå mot Stockholm, mot Haninge/Hellas eller Huddinge. Vill man förlänga kan man ta en extra sväng i Tyresta eller/och Paradisområdet.
Fisket i vissa av sjöarna står i Gnestaortens Fiskevårdsområdesförening regi och fiskekort till Klämmingen och Frösjön med Sigtuna ån finner man hos dem se http://www.gnestafiske.se
Fisket i Yngern regleras av Sportfiskarna Stockholm och ingår i sportfiskekortet.
Övriga småsjöar har jag inte hittat någon information om men Gnestaortens Fiskevårdsområdesförening borde väl veta detta!?
Förresten vet någon ifall det är tältningsförbud i vissa reservat kring Sörmlandsleden?
En fjällvandring kanske flyktigt bara handlar ofta om att förflytta sig mellan punkt A. till punkt B. och vad som händer däremellan. Om man däremot ...
1 kommentar
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
5 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer