Vandring kring sthlm

gå från sörmlandsledens början, vid tunnelbanestationen vad den nu heter (tar reda på det imorgon åt dig och åt mig:)
Det e iallafall JÄTTEFINT, vindskydd finns utspritt lite varstans och den e hyfsat markerad, lite ologisk på sina ställen men men....

På en av de första etapperna finns ett vindskydd vid en liten insjö som e fruktsnsvärt mysig, dimman ligger lätt svanarna lyfter till mitt i natten och rör om dimman!

Kanske den coola tama ankungen fins kvar, vem vet?
Den älskar ostbågar:)

Well
MICKE

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vid Björkhagens T-bana

startar leden. Det första vindskyddet ligger vid Långsjön efer ca 25 km på etapp 3. Som är den finaste delen innan Södertälje då den går genom Tyresta.
Tyvärr är etapperna fram till Brotorp väl frekventerade och är inte lika förtjusande.
Bäst tycker jag är sträckan Yngsviken - Malmköping (etapp 13-20) då de går genom mer orörd skog och letar sig fram till fina sjöar med bra vindskydd.

Kolla in http://www.sormlandleden.se
/Bosse.
[Ändrat av Boosse 2003-01-06 kl 00:11]

Roslagsleden

Prova Roslagsleden den börjar ett stenkast från Mörby t-banestation och går till Norrtälje.

Man kan komma till eller från leden på ett flertal ställen genom att ta lämplig buss.
Bästa bitarna tycker jag är runt Dommarudden, norrut finns mysiga skogsvägar och en och annan sjö, västerut är det mera skogsstigar.

Ett alternativ är blå leden från Täby till Vaxholm. Vet inget om den men skogarna runt Bogesund ser mysiga ut från vägen.

Go tur

Bengt

Re: Roslagsleden

svindel; sa:
Prova Roslagsleden den börjar ett stenkast från Mörby t-banestation och går till Norrtälje.

Go tur

Bengt

Håller med om att flera delar av Roslagsleden är mycket fina, sörsta problemet är dock att hitta starten "STENKASTET" är ganska långt och det är nog bättre att hoppa på leden på andra ställen istället tex i Täby kyrkby, Brottby, Rydbo, Domaruddden eller Wira bruk.

http://www.osteraker.se/roslagsleden/

Tag pendeltåget till Järna (altenativt Mölnbo) och gå till Läggesta. Tag där leksakståget till Mariefred, besök slottet och tag ångbåt tillbaka till stadshuskajen i Stockholm. En fin tur på våren innan myggen kommer och inte så ansträngande om man tar två övernattningar. Beställ helst plats på båten i förväg.

Roslagsledens början

T-bana till Mörby, därifrån buss (t ex 611, 614) till Rinkeby (tar 3 minuter). Bussen svänger av från, och in under, Norrtäljevägen (motorvägen), och stannar sedan direkt efteråt på Enebybergsvägen vid ett litet butikskomplex som ligger mellan motorvägen och Enebybergsvägen (d v s öster om Enebybergsvägen). På västra sidan av Enebybergsvägen ligger en liten äng, som efter 100 m övergår i skog. I skogsbrynet börjar Roslagsleden, tydligt markerad med oranga märken, och någon sorts startskylt. Första 5-8 km är helt ok, men inte på något sätt fantastiska, sedan är man mitt ute i vildmarken (med storstadsmått mätt...)!

Odd

Sörmlandsleden

Sörmlandsleden är mycket omväxlande och trevlig. Som nämnts förut är delen efter Brotorp inte alls lika frekventerad. Ta pendeltåget till Tumba och sedan buss en 10 - 15 minuter, hoppa av vid Brotorpsbadet eller i Vårsta.
En förlängning/tillägg till Sörmlandsleden som jag varmt kan rekommendera är Grödingeleden. Omväxlande natur och inte alls lika många att "trängas" med. Den går omväxlande i skog, efter odlingslandskap och utefter Himmersfjärden.
Sörlandsledens sträckning Mellan Malmköing och Åkers styckebruk bjuder på fantatisk urskog och dramatiska variationer. Även denna del kan du nå med pendeltåg och buss.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips