Vandring kring Interlaken/Grindelwald

Hallå!

Är i Augusti på tågluff runtom i Europa med SJ Interrail (allmänna tips uppskattas hjärtligt!) och givetvis är en mindre vandring i Alperna inplanerad. Tanken är att utgå från Interlaken eller Grindelwald och nu dyker självklart massa frågor upp. Vi tänkte uppehålla oss i området i runt 3 dagar och vill gärna få se toppar som Eiger och Mönch.

Hur ser det ut med vandringsleder i området? Är det någon som har erfarenhet av vandringar i området själv?

Hur ser möjligheterna till logi ut i trakterna, finns det "fjällstugor" runtom längs vandringslederna, eller är det vandrarhem i de olika städerna som gäller? Tanken är att vandra från ställe till ställe och alltså spendera varje natt på ett nytt ställe.

Tack på förhand! /Filip
 
En fin vy över eiger, mönch och jungfrau får du från vandringsleden förbi Faulhorn.
Dit kommer du antingen via linbana från grindelwald till First eller över Schynige Platte (starta i så fall tidigt och/eller gå hyfsat fort om du vill vara säker på att hinna med linbanan ned till Grindelwald från First)

Stigen under Eigers nordsida är också fin. Starta I grindelwald och följ helt enkelt skyltarna uppåt tills du når Kleine Scheidegg och en välförtjänt öl...
Logi finns här och var. En bra utgångspunkt för att planera är http://www.myswitzerland.com/
 
Grattis

till bra val av resmål. En enkel vandring som jag gjorde på en konferens är att ta linbana upp från Wengen och gå från Männlichen mot Kleine Scheidegg i lätt nedförsbacke.

Biljett på järnvägen inne i Eigerberget är dyr.

Thure
 
Kleine Scheidegg är ett väldigt "turistigt", men ändå storslaget ställe att stanna på! Har ni tur, så kalvar glaciären inför era ögon, medan ni sitter och dricker öl på fjällstationens veranda. Jag minns ännu dånet, skälvningen i jorden och svampmolnet av iskristaller, som långsamt steg upp i himlen, högre än bergens toppar.
Visst är det dyrt att ta bergbanan upp till Jungfrau-glaciären 3500 m ö h, och rätt trist att resan går inne i berget, men klart häftigt när det är bra sikt att vara uppe på toppen.

Ni kan vandra dit hela vägen från Interlaken eller - roligare - gå upp (eller ta linbanan) från Wengen till Männlichen och följa en snäll bergsrygg rakt söderut mot Kleine Scheidegg, med Jungfrau, Mönch och Eiget stadigt framför ögonen. Många kortare vandringsspår utgår från Kleine Scheidegg, men de håller sig mest till fjällängarna vid foten av de tre bergen. Man kan ex gå upp (eller åka) till stationen Eigergletcher vid glaciärfronten (det tar någon dryg timme att gå), och därifrån gå österut ett par timmar längs med Eigerväggen, hoppa på tåget tillbaka i Alpiglen eller fortsätta ner mot Grindelwald och upp igen mot Pfingstegg. På vägen passerar man en annan glaciärfront, man kan göra en avstickare in i den karga dalen (men inte komma över något pass eller så).

Sammanfattningsvis: mäktiga vyer, men mycket folk och kanske inte världens mest spännande vandringsleder, om man inte är erfaren nog att ge sig upp på glaciärerna och över passen.

Betydligt mindre folk och minst lika vackert är det på rutten Stechelberg (vid slutet av Lauterbrunnen-dalen) - Trachsellauenen - Obersteinberg (kolla på Schmadribachs vattenfall på vägen). Övernattning på det enkla men mysiga "Tschingelhorn" rekommenderas! Missa inte att göra en avstickare till den fina sjön Oberhornsee. Från Obersteinberg kan man gå tillbaka/fortsätta på flera sätt, t ex via Busenalp och Gimmelwald till Murren och (ev) tillbaka till Lauterbrunnen.
 
Låter ju kanon detta, visste inte ens att det fanns linbanor, men de verkar ju underlätta en hel del för att inte nämna sparandet av tid så att rutten kan hållas mer öppen.

Tusen tack för tipsen!
 
Det är fullt med både lin- och bergbanor kors och tvärs - alldeles för många i min smak, men det underlättar ju om man har lite bråttom. Jag känner till detta, eftersom jag en gång tog med min nästan 80-åriga mamma på en rundtur i området, och därför lade upp en rutt där hon vid behov skulle slippa vandra överhuvudtaget. Nu visade det sig, att det inte alls var nödvändigt... ;).
Börja med att skaffa en bra karta ;)!
 
Börja med att skaffa en bra karta ;)!
Javisst ;) Men för nu finns där även onlinekarter
http://map.wanderland.ch/?lang=en Markera "Hiking in Switzeland" på vänster sidan för åt visa vandringsleder
eller även bättre (för mig)
http://map.geo.admin.ch/ Du kan byta språk till engelska även på denna kartan
Markera Infrastructure and communication -> Transport Networks -> Hiking Trails för åt visa vandringsleder

Jag bor faktiskt i regionen (den andra dalen upp från Interlaken) men som vanligt känner man inte so bra om leder som är bäst för förstagangs besökare, men tipsar från Gustav är visst ganska fin (Jag känner bara en kort avsnitt av vägen mellan First och Schinige Platte, in en annan kombination).

Henning
 
Ja det är ingen problem. Kanske liten snö på högra platser för nagra dager, men vinter börjar inte på dena tid.
De flesta linbanor har sommersaison till sista helgen i oktober.

Jag hoppa för en fin höst efter en regnig sommar här i Schweiz.

Henning
 
Jag kommer att åka till Bern i mitten av oktober. Önskar tips på kortare dagsturer med övernattning i någon fin alpstuga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Branten Vandring kring Edinburgh Trekking 4
hartvigs Vandring kring Grenoble/Lyon/Geneve Trekking 2
Hermine Tips på vandring kring Medelhavet Trekking 4
Andreas123456 Vandring Sardinien Trekking 1
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.