Vandring kring Grenoble/Lyon/Geneve

Hej!

Jag ska om några veckor ner till les Vercors (i närheten av Grenoble) och letar efter lite fler områden/leder att vandra på i närheten. Vad har ni för tips? Jag har inget krav på om det finns stugor eller ej då jag kommer bära med mig tält.

Mvh
Elias

Det kryllar av alternativ

Hej

Grenoble ligger mitt i en gryta omgärdat av berg där det kryllar av vandringsleder. Om du bor i Vercors så kan du ju satsa på att stanna kvar på den sidan för vandring. Annars är ju bergen tuffare om man åker in mot alperna (alltså österut från Grenoble). Jag tror att det lättaste är att du frågar runt på plats, eller helt enkelt köper en bra karta med vandringsleder. Generellt är det nog dagsturer som gäller, för det är ju inte Sarek direkt!

En tur som är rätt fin är att gå upp på kanten för att blicka ner över Grenoble. Toppen heter Le Moucherotte, och där uppe ligger ett gammalt öde hotel. Man kan förstå att någon funderade på att lägga ett hotell där, men samtidigt förstå att det inte gick ihop. Med en karta hittar du lätt dig.

Det var 10 år sedan jag bodde i denna stad, så saker kan ha fallit bort, men du kommer inte bli besviken på möjligheterna att vandra !

Mvh Jakob

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Tack för tipsen!

Det låter bra med alla möjligheter! :) Jag hade dock tänkt mig lite längre turer, men om det finns mycket vandrings områden i närheten så borde det inte vara något problem.

Mvh
Elias

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips