Vandring Joutenheimen nå´t för medelmåtta

Hej !

Jag funderar på att åka till norge och bestiga deras två högsta toppar, efter en 8 år sen sist jag vandrade ska jag snöra på mig kängorna igen.
Min fråga är om det är för krävande för mig och min fästmö som är helt grön på området ?
Vi tränar båda två så fysiken finns nog.
/Tack på förhand
Per

Tjena!

Inga problem alls - var själv uppe på Glittertind i fjol. Det är ingte alls svårt att bestiga, har iofs inte vart uppe på Galdhöpiggen. Jotunheimen erbjuder fin vandring även får tokiga svenskar med tält =)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
hej

Galdhöpigen är inte heller några problem men min pappa som är 50 tyckte att det var lite små tungt på slutet...

..

..kommer precis från glittertind med omgivningar... på väg upp mot toppen mötte jag många barnfamiljer..så för en "medelmåtta" borde det inte vara svårt...
galdhöpiggen fick jag ge upp pga dåligt väder.. så det har jag inga erfarenheter av...

Inga problem

Jag har själv varit i Jotunheimen några ggr 3-4. Glittertind är inga problem. Där är det vandring hela vägen upp. Det är det i och för sig på Galdhöpiggen också men sista biten som sagt är lite tuff. Man kan "tror jag" även gå via glaciären på nordsidan upp. Dock bör detta göras med guide och säkerhetsutrustning.

Men för en vanlig svensson skall det gå att ta sig upp på båda topparna. På galdhöpiggen fins faktiskt också en toppstuga att vila i. =)

Hoppas att detta var till någon tröst. Själv skall jag åka upp till Kebne och vandra ensam i en vecka.

Hare gött

Uffe

ett tips:

Jotunheimen är MYCKET mer än toppar!
Har varit där tre gånger, en gång ordentligt, två som
avslutning på turer i anslutande områden
och nu är det dags igen, på till stor del andra stigar
än förut och med tält.

il C.

Precis kommit hem efter 10 dagar i Jotunheimsområdet,kan ju säga att,i mitt tycke,så var Galdhöpiggen en baggis..Från Juvasshytta(ca 1800 m.ö.h.)var där familjer med 5-6 åriga barn som gick upp till toppen..Kostnaden därifrån låg på 80 Nkr,men då var det replag på 35-45 pers.Vi var ett gäng som fick tag på en annan guide(Skjåk Rafting)kostade visserligen lite mer,men då fick vi sele istället för bara repet bundit runt bröstet,o slapp gå i det stora lämmeltåget,som höll lågt tempo..
Från Spiterstulen är det ingen glaciärvandring,så där behöver du inte ha guide,men det är en lite längre tur,fler höjdmeter..
Annars kan jag rekommendera Sognfjellet,o speciellt då området runt Krossbu...
Där har du flera fina toppar som låter sig bestigas utan klättring,såsom vackra Store Smörstabbtind(2208m),Veslefjelltind(2157m) eller varför inte hoppa på en guidad tur från Krossbu(400 Nkr) till Storebjörn(2222m)
Go' tur!

Jag var ett par dagar i Jotunheimen nu under sommaren och var upp på Galdhöpiggen. En annan tur som var fin var över Besseggen, som finns i sydöstra Jotunheimen. Det är en endagstur om man först åker båt och sedan går tillbaka (eller tvärt om). Tyvärr lite mycket folk, men det var riktigt vackert. Enligt turbeskrivningar ska det ta 6 timmar att gå, för oss tog det drygt sju timmar inklusive en längre matrast och ett par korta. Jag tror att det går att sova och äta i Memurubu (tror jag det hette) där båten lägger till.

God tur!
/Karin

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips