Vandring i Stora sjöfallets nationalpark

Hej!

Jag och mina tre vänner tänkte vandra uppe i Stora sjöfallets nationalpark strax norr om Sarek i sommar. Vi har en del erfarenhet av vandring, men vi har aldrig varit i fjällen innan. Vi tänkte utgå från Sjöfallsstugan och gå norr om Nieras och runt om Kallaktjåkkå och tillbaka på andra sidan. Vi tänkte vara ute i fem dagar. Tror ni att denna tur är lämplig för oss, eller har ni andra förslag i detta område? Något speciellt vi inte får missa?

Vet ni om Kallaktjåkkå är lämpligt för en topptur utan klätterutrustning?

Tack för hjälpen! :)
 
Jag gick runt Nieras ganksa tidigt på säsongen ifjol och det var helt klart ett trevligt (och säkert sällan besökt) område. Bästa upplevelsen var vattenfallen i Vákkásjjåhka. Några bilder från min tur hittar du på följande platser:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=77614
http://www.utsidan.se/forum/showpost...postcount=7519
http://www.utsidan.se/forum/showpost...postcount=7523
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=699904&postcount=7607

Du skriver att ni har en del erfarenhet av vandring men ej av fjäll, du inser säkert att detta
är en rutt utanför led där det krävs att man söker sig sin egen väg genom terrängen och även behöver vada vissa vattendrag?

Antar att du menar Stora Sjöfallets turistanläggning eftersom Sjöfallsstugan ligger på andra sidan vattnet? Starten från Stora Sjöfallet är trist eftersom första biten är en tråkig asfalterad väg. Om ni hittar någon som kan erbjuda skjuts så är det en bra idé. Därefter blir det att bana väg genom ömsom björskog av olika täthetsgrad och ömsom över öppna fjällhedar. Här finns bitvis renstigar att följa men ibland tappar man bort dem... Först vid Vákkásjjåhka lämnar man björkskogen. Glöm som sagt inte att kolla in vattenfallen här.

Vidare går det bra att följa vattendraget. Förbi Måskotjåhkkå är det bra att hålla sig på södra sidan av vattendraget då det var steniga passager på norra sidan. Vidare västerut var det ganska stenigt på sina håll men så länge det inte är dimma så är det inga problem att överblicka terrängen och gå runt de värsta stenpartierna. När man har passerat passpunkten öppnar sig ett fint panorama mot Sarekmassivet och Áhkká.

Resterande del av er tur har jag inte gått (ännu) men det ska inte vara något problem att fortsätta på norra sidan av Kallaktjåkkå eller på hyllan på södra sidan. Om ni inte ska vara ute mer än i fem dagar så kan det nog vara lämpligt att avsluta turen i Ritsem och ta bussen tillbaka. Kallaktjåkkås högsta topp 1810 ska gå fint att bestiga från söder. Det kan nog gå från norr också men där är det betydligt brantare.

Här kan du läsa en vandringsskildring från Kallaktjåkkå: http://www.utsidan.se/blogs/terraincognita/kallaktjakka.htm
 
Du skriver att ni har en del erfarenhet av vandring men ej av fjäll, du inser säkert att detta
är en rutt utanför led där det krävs att man söker sig sin egen väg genom terrängen och även behöver vada vissa vattendrag?

Antar att du menar Stora Sjöfallets turistanläggning eftersom Sjöfallsstugan ligger på andra sidan vattnet


Tack för ett bra utredande svar! Mycket värdefullt för oss att kunna få svar från någon som faktiskt varit på plats :)

Ja, vi inser det. Men vi tänker att det är värt att gå lite kortare per dag med förmån för att få se lite annorlunda miljöer. Tror du man kan uppskatta hur långa avstånd man kan gå per dag i denna terrängen? Vi kommer ju ha packning för fem dagar, så ca 15 kg packning per person.

Ah, precis så! Jag såg fel på kartan. Tack för uppklarandet :)
 
För min del räcker det gott med max 10 - 12 km per dag när jag rör mig fritt i blandad fjällterräng. Många gånger har jag nog lite tyngre packning dock. Men sedan beror det ju på hur många stopp man vill göra, sidoutflykter, m.m... För fjällturer brukar det vara lämpligt att planera in någon extradag också som kan utnyttjas till att ligga still i tältet (om vädret skulle vara för bedrövligt) eller göra en topptur eller liknande. Sammantaget skulle jag nog rekommendera att ni antingen nöjer er med att gå till Ritsem eller lägger till minst en men gärna två dagar till om ni vill hinna gå båda sidorna av Kallaktjåkkå. Fast det finns ju egentligen inget som hindrar att ni håller båda alternativen öppna tills ni har kommit upp till änden på Kallaktjåkkå och ser hur mycket tid ni har kvar...

Detta är ett fint område och jag tror inte att ni kommer att ångra en tur här. Vill dock varna för att ett livslångt beroende för fjällturer kan uppstå med svåra abstinensbesvär. :)
 
Det är en risk vi helt enkelt måste ta! Men va gott med lite handfasta tips. Ska kika närmare på möjlighet för topptur också :)

Hur får man reda på bussturerna från Ritsem? Vi kommer ta bil upp, så vi bör ju ta oss tillbaka till den :)
 
När det är sommarsäsong går det minst en buss om dagen. Skulle ändå rekommendera att ni tar bussen en bit då det är bilväg 17km från Vakkotavare tillbaka till Stora Sjöfallet (Nieras är så brant här så antingen får man ta bilvägen eller gå längst uppe tvärs över massivet.).

Jag gick Suorva - Vakkotavare i början på juni ifjol eftersom busstrafiken inte hade börjat för säsongen och det inte kom någon bil att lifta med. Det har gått ett större ras där ganska nyligen och det hängde fortfarande en hel del löst kvar där så det kändes ganska otryggt att gå förbi. Kanske var min rädsla överdriven men jag gick en lång sträcka utan att stanna ens för att dricka lite vatten för att snbbt komma förbi detta område.
 
Upp längs Vakkasjjåhka...

Hejsan,

Ett litet tips längs vägen om man vill variera turen lite är att gå upp längs Vakkasjjåhka till Tjoarvek och sen följa Kungsleden ett par km innan ni svänger ner igen mot Teusavagge. Det är mycket sevärd detour, dels är dalgången upp både vacker och ytterst orörd och sen får man som belöning en magisk vy mot Sarek och Akka massiven när man väl är uppe.

Personligen tror jag att ni lätt fixar turen på 5 dagar, men hur långt man går är ju i hög grad individuellt. Själv brukar jag snitta på en16-18 km per dag.

/ Stefan
 
Hejsan,

Ett litet tips längs vägen om man vill variera turen lite är att gå upp längs Vakkasjjåhka till Tjoarvek och sen följa Kungsleden ett par km innan ni svänger ner igen mot Teusavagge. Det är mycket sevärd detour, dels är dalgången upp både vacker och ytterst orörd och sen får man som belöning en magisk vy mot Sarek och Akka massiven när man väl är uppe.
Jo det är väl rättså precis samma sträckning som jag beskriver. Att gå över Tjoarvek eller runt (på valfri sida) är ju en smaksak, det är säkert jättefin utsikt däruppe. Bitvis är det dock ganska stenig terräng i dessa trakter så bäst är det nog att bestämma det exakta vägvalet på plats...

Personligen tror jag att ni lätt fixar turen på 5 dagar, men hur långt man går är ju i hög grad individuellt. Själv brukar jag snitta på en16-18 km per dag.

/ Stefan
Det är bra att jag får mothugg, det är ju givetvis väldigt individuellt och för min del får det gärna bli lite filosoferande vid en vacker utsikt och lite småomvägar här och där till intressanta formationer, m.m. så jag är ju inte den snabbaste här i världen... Min rekommendation baserades också på att TS gärna ville göra en topptur upp på Kallaktjåkkå.

Mitt bästa tips till TS blir i vilket fall att anteckna bussavgångstider för både Ritsem och Vakkotavarre på en lapp men sedan låta faktorer som väder, gruppens dagsform, m.m. styra om ni går turen som först planerat eller ej (och oavsett vilket känner er nöjda med resultatet).

Och om vädret är fint och energin finns, ta er tid att knalla upp på första bästa topp som finns i närheten. Ha inte bara siktet inställt på Kallaktjåkkå, det är inte alls säkert att vädret är lika fördelaktigt när ni väl kommer dit.

Mitt sikte var inställt på Vákkastjårro men jag kom aldrig upp dit p.g.a. en kombinationa av att ej hitta lämpligt vadställe (högvatten), lågt molntak och att jag dumt nog hade en tid att passa. Men jag hade en fin tur ändå. Vákkastjårro kan dock vara ett tips till lämplig kvälls- eller sidotur, tror att det är jättefin utsikt därifrån längs Eatnamjohkas dalgång.

Att sitta hemma och planera fjällturer och drömma sig bort är alltid trevligt men man får inse att turen i slutändan sällan blir exakt som man först planerade.

Sedan skulle det givetvis uppskattas om ni tar er tid att skriva några rader här i tråden efteråt om hur det faktiskt blev! ;)

Ha en riktigt fin tur!
 
Nu är det bara tre veckor kvar till vår avfärd och vi börjar skissa mer och mer på rutten. Ni som har mer erfarenhet, tror ni att denna rutten är rimlig?:

https://flic.kr/p/ugZMXs

S står för start och M för mål. Vi kommer ta bilen upp och ställa den vid starten. Tanken är att vi tar bussen från Ritsem tillbaka där bilen står. Siffrorna står för de olika dagsetapperna. Troligt är dock att vi kommer gå snabbare än så, men vi har tagit till för att ha tid till förseningar eller andra mindre utflykter.

Jag ska även köpa karta i dagarna. Antar att Lantmäteriets terrängkarta är att föredra? Vet någon vilket nummer detta området har?

Tack!
 
Jag har tänkt att börja i Vakkotavare och gå upp i Gállaktjåhkkåmassivet för att bestiga lejonparten av topparna där. Någon gång senare tänker jag gå upp i Nierasmassivet och gör något liknande -- vilket kommer att vara mycket intressant med tanke på hur sällan topparna där bestigs.

Turen ser väl bra ut, men ni missar den mest dramatiska delen av Teusadalen -- där Ráhpattjårro i ett svep höjer sig nästan 1200 meter över dalens botten.
 
Även jag finner rutten både trevlig och rimlig, och utan större svårigheter.

Det finns flera typer av fjällkartor. Själv använder jag den vanliga Fjällkartan i skala 1:100 000. Såvitt jag ser behöver ni främst BD7, men i starten också BD8. Om ni vill snåla så kan ni ju själva kopiera kortare avsnitt i starten från kso.lantmateriet.se. Fjällkartor kan man bl.a. köpa hos

http://www.kartbutiken.se/lantmateriets-kartor/fjallkartan/fjallkartan-1100000

Jag hittar inget riktigt bra ställe att se bladindelningen på, men det är väl bara att leta. Själv tittar jag annars på baksidan av vilken fjällkarta som helst, där ser man åtminstone på ett ungefär.

Hälsn Pelle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
lkpg_hilding Vandring på Kallaktjåkka i stora sjöfallet? Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.