Vandring i skåne/småland?

Tänkte åka iväg och vandra nu till helgen och undrar ifall någon vet några bra vandringsleder med övernattningsförmåga/eldplatser kring glasriket i småland eller i skåne?

Tack på förhand.

Jag har inte vandrat i småland så där kan jag inte ge några erfarenheter.
Men däremot så har jag vandrat på skåneleden kust-kust.
Den går från Sölvesborg - Ängelholm (eller tvärtom som vissa vill säga :) ).
Framförallt vid sträckningen som går förbi Raslången och Immeln (sjöarna i Nordöstra Skåne) finns där gott om lägerplatser med vindskydd och eldstäder.

Köp en karta över detta område på Turistbyrån! Där finns lägerplatserna utmarkerade och skåneleden är utmarkerad.

Jag tycker själv att detta är en bra sträckning med gott om barr/lövskog och skiftande terräng. Dessutom så ser man gott om vatten, vilket jag tycker är oslagbart.
//Peter

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Skåneleden!

Skåneleden är enkel att följa och bjuder på både bra och fin vandring. Testa annars att vandra runt hela Bjärehalvön Det finns rastställen med vindskydd efter leden t ex vid Hovs hallar (med vatten) och i närheten av Torekov. Annars är det bara att välja någon annan av sträckningarna på Skåneleden http://www.skaneleden.se

Vackra smaland

jlofg; sa:
Tänkte åka iväg och vandra nu till helgen och undrar ifall någon vet några bra vandringsleder med övernattningsförmåga/eldplatser kring glasriket i småland eller i skåne?

Tack på förhand.

Varfor inte prova Hoglandsleden i vackra Smaland,
http://www.hoglandets-turism.se/

Pa utsidan.se, under aktiviteter och vandring hittar du mycket bra information om vandring och leder.

Lycka till!

Leder i Glasriket

- Glasbruksleden: Orrefors/ Flerohopp/ Boda. 26 km
- Dackeleden är 84 km lång
- Utvandrarleden är cirka 120 km lång

Mer information bl a på Turistbyrån i Nybro och Kristallshopen i Orrefors.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips