Vandring i norra Dalarna

I sommar kommer min flickvän och jag att ge oss ut och vandra för första gången ihop. Hon har aldrig gått mer än dagsturer förr och för egen del har det gått flera år sedan jag vandrade.

Vi har bara några få dagar till förfogande så vill komma upp på fjället hyfsat snabbt. Planen är att kunna gå upp på en dag, gå dagsturer och sedan en dag för att gå tillbaka. Då vi kommer att befinna oss i Dalarna hade vi har tänkt oss något i norra Dalarna eller över norska gränsen kring Femund.

Nu har jag spanat lite mer på markerna kring Grövelsjön och upp mot Långfjället men blir inte riktigt klok på det. Vad är det för typ av terräng? Hur lång "transportsträcka" är det att gå innan man börjar få utsikt medans man går?

Har tittat på några bilder och kartor jag hittat online samt satelitfoton på maps.google.com men har inte hittat tillfredställande information om leder/terräng/vyer.
 
bwian; sa:
I sommar kommer min flickvän och jag att ge oss ut och vandra för första gången ihop. Hon har aldrig gått mer än dagsturer förr och för egen del har det gått flera år sedan jag vandrade.

Vi har bara några få dagar till förfogande så vill komma upp på fjället hyfsat snabbt. Planen är att kunna gå upp på en dag, gå dagsturer och sedan en dag för att gå tillbaka. Då vi kommer att befinna oss i Dalarna hade vi har tänkt oss något i norra Dalarna eller över norska gränsen kring Femund.

Nu har jag spanat lite mer på markerna kring Grövelsjön och upp mot Långfjället men blir inte riktigt klok på det. Vad är det för typ av terräng? Hur lång "transportsträcka" är det att gå innan man börjar få utsikt medans man går?

Har tittat på några bilder och kartor jag hittat online samt satelitfoton på maps.google.com men har inte hittat tillfredställande information om leder/terräng/vyer.

Välkommen till Utsidan, Johan!

En stor fördel med Grövelsjöfjällen är just att transportsträckan är kort. Om ni börjar från fjällstationen är ni i princip redan vid trädgränsen. Upp mot Långfjället är det en seg backe innan man kommer över kanten och ser Storvätteshogna. Man kan tjäna ett antal höjdmetrar på att köra upp en väg innan strax fjällstationen.

Med ditt upplägg skulle jag vilja tipsa om Töfsingdalens nationalpark. En dag för att nå dit, en dag att ströva runt. Tillbaka kan ni ta leden över Storvätteshogna.
 
Tack för era svar!

Känner att jag har fått mycket bättre koll på området nu. Hittat mer och bättre information. Möjligheten att se kartor med platsangivelse i tex google earth är underbar när man försöker bilda sig en uppfattning. Men fram för allt känns det betryggande att läsa några ord från någon som gått där förr.

Johan
 
vandring över långfjället

Jag och en kompis brukar åka till Grövelsjön för att fjällvandra några gånger om året. Vi väljer att parkera bilen vid Sjöstugan och vandra över till Norska sidan. Att vandra över Långfjället tycker vi är en "tråkig" vandring. Ganska platt och "enformigt". Väljer man att vandra in i Norge möter man mer dramatik. Denna vandring passar även nybörjare. Fjällkartan kan ni handla i Sjöstugans kiosk om ni skulle glömma att köpa den innan ni åker iväg.. Lycka till
 
Vandring i Grövelsjön

Här är tips på lite lätta och fina vandringar.
Sväng vänster över bron vid Storsäterns fjällhotell " mot Elgå ", när ni kommer upp på högsta delen
har ni en stor parkering på höger sida, där finns kåtor, bänkar och bord.
Mycket bra startplats för vandringar, därifrån kan ni gå vart ni vill och ni är på skaplig höjd hela tiden.
Mvh// koldfloe
 

Bilagor

  • Elgå.jpg
    Elgå.jpg
    112.1 KB · Visningar: 19,714
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
maswan1 Vandring Norra Gardfjället / Matsdal / Grantonskalet Fjällvandring 0
Vandring i norra Jämtland? Fjällvandring 1
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.