Vandring i Nepal

Jag och några kompisar planerar att vandra till
Everest Base Camp någon gång i slutet av
november(år 2001). Vi skall inte att gå med
någon grupp utan tänker vandra själva.Vi kommer
att skaffa en eller två bärare.

Finns det någon/några som har gjort denna
vandring och har några bra tips och råd.

Vi skulle bl.a. önska få svar på:
- Behöver man ta med/ev. hyra tält eller är det
inga problem att få plats i lodgerna?
- Vilka temperaturer kan man räkna med i slutet
på november till mitten av december (val av sovsäck/kläder)?
Tacksam för svar!

Jag var där förra året!

Hej,

Grattis till er resa, jag är väldigt avundsjuk.

Jag och min sambo, gick från Lukla till Everest Base Camp, förra året i november. En otrolig upplevelse som jag gärna skulle göra om.

Vädret var perfekt, och jag tror att det oftast är det vid den tiden. Allt övrigt fungerade också perfekt och vi hade egentligen inga problem alls. Nepaleser är ju snälla, hjälpsamma och glada.

Nu till dina frågor;

-Det kan vara viss stress kring att få en bra lodge, men det finns alltid plats. dvs jag avråder från att släpa på tält. Genom att bo i lodger, behöver ni inte bära på mer en 10-11 kg. vilket avsevärt underlättar och göra vandringen mer angenäm.

-Dock blir det kallt på högre höjd. Och då bränslet ofta utgörs av Jak-skit, som brinner dåligt, är värmen inte så stor inne i lodgerna. Dvs ta med en varm sovsäck, minst -15, gärna mer. En rejäl dunjacka är också ett måste, av samma orsak. Går ioch för sig att hyra i Namche om man ingen har.

Hör gärna av er med fler frågor. Men generellt kan sägas att ni kommer att ha en härlig semester utan större problem, då det numera är ganska välbeställt med lodger, med allt vad det innebär av bekvämlighet. Är ni lite mer äventyrligt lagda, råder jag er att göra en variant på hemvägen över Cho La-passet. En omväg på några dagar som tar er över ett pass till en annan dal. Roligare att vandra en annan väg hem, och dessutom spännande att "göra" passet. Kan vara lite snöigt och utmanande, men det är ju trevligt att komma bort lite från den normala vägen, tycker i varje fall jag.

Ha en superresa

Petter

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips