Vandring i Jotunheimen

Hej! Jag vill åka och vandra en vecka i Jotunheimen i augusti men är lite osäker på vilka leder jag ska gå. Är det någon som har ett bra turförslag på en vecka där Besseggen ingår? Jag är i bra form så det får gärna vara en lite tuffare tur :).
Mvh /Helena W
 
Här är ett förslag:

Börja bestigning av Besseggen i Gjendesheim (tidigt så du undviker den värsta trafiken). Ta sen av och gå vid Russvatnet och upp på Nautgardstinden. Det ser ut på kartan som det går bra att gå via Nautgardsoksle till Glitterheim, något jag dock inte gjort. Nautgardstind är stenigt men enkelt att hitta och så. Sen kan du gå över Glittertinden ner till Spiterstulen. Det går bra på en dag med packning. Sen kan man köra en dagstur upp och ner på Galdöpiggen utan packning (spiterstulen ligger ju lägre än glitterheim så det blir fler höjdmeter). Ev fler toppar runt spiterstulen om det hinns med, vilket det troligen gör om du har 7 dagar. Det finns tältplats t.ex. ganska högt upp längs Tjännholåe inför Nautgardstinden, Högt vid Glitterheim. och troligen vid Russvatnet så man inte behöver gå ner vid Memurubu - fast där har jag inte tältat så är inte helt 100.
 
Hej! Jag vill åka och vandra en vecka i Jotunheimen i augusti men är lite osäker på vilka leder jag ska gå. Är det någon som har ett bra turförslag på en vecka där Besseggen ingår? Jag är i bra form så det får gärna vara en lite tuffare tur :).
Mvh /Helena W


Du ska avsluta med Besseggen. (dvs. Gå inte den leden med start från Gjendesheim.

Mitt förslag är:
Båt till Gjendesheim till Gjendebu
1. Gå från Gjendebu till Olavsbu
2. Olavsbu till Leirvasbu
3. Tillbaks till Gjendebu
4. Gjendebu till memerubu
5. Memurubu till Gjendesheim (över besseggen)

Har ni en dag över så innehåller denna turen massor av toppturer.
(Mjölkdalstind från Olavsbu är en favorit)
 
Jotunheimen

Bessegen suger!! Jag har vandrat i Jotunheimen sedan jag var 8år. Bessegen är ingen höydare.
Jag är själv norsk och Bessegen är motorväg. Jag tycker du skal köra på kvalitet framför kvantitet.
Om du inte har varit i Jotunheimen förut så ta dig till Gjendebu och gå bukkelägret till memurubu.
en kort tur på 5 timmar men den är den bästa turen i Jotunheimen. Sen så finns det en led som startar vid vattnet mellom memurubu och Gjendesheim. Leden används bara av fjällförare.
Men alla kan använda den också. Den går upp til den bästa delen av besseggen.
Leden heter Jo Stigen. Sök på google.

så hade jag gjort:
bukkelägret (okey, den är commerce. men bra)
Jo Stigen (Om du ska gå besseggen, Jo Stigen går upp till den "vassaste" delen av Besseggen från vattnet. (om man kan kalla den vass då)
och toppturer till Svartdalspiggen och Knutsholstind. (här får du adrenalin, puls och panorama vy över hela jotunheimen)
Jag har fjällföringer upp till svartdalspiggen och knutsholstind i sommar. Men om du är
fjällvan så kan du gå de ensam. Om du vill gå Knutsholstind och svartdalspiggen ensam så har jag koordinater på min hemsida. och en ganska bra beskrivning av topparna.

Mycket bättre än att gå där alla andra går. Det finns pärlor i Jotunheimen men de är
inte kända för allmenheten.

Om du skal uppleva nåt unikt så är mina alternativ goda, vill du göra som ala andra så kör på olavsbu etc.

Kom i håg att att vandra i fjället handalr mycket om Business för DNT derför önsker man att folk går de märkade lederna. Så de kommer trötta och hungriga till stugan. Då kan DNT ta fett betalt för lite bröd och smör. Jag har jobbat för DNT i många år som klätterinstruktör. Mne jag sover inte på stugarna själv för jag gillar inte konsecptet med att ta högt bealt för absolut allt. Derför rekomnederar jag alla att sova i telt. Pluss att maten på alla dnt stugor suger riktigt. Att betala fett för nogra djuprysta pannbiffar är inte bra. Jag kör som oftast et lite mantra med klagomål de gångarna jag äter på dnt stugorna. hahaha...
 
Senast ändrad:
Hur kul är det å gå Bessegen i dårligt väder....
Glittertind är ett bra alternativ, men >Glittertind är väderberoende. Men INTE gå upp Galhöpiggen( norges högsta berg) Det är det värsta som finns. Turister överalt! och en Stuga på toppen!!!!
i stugan kan man få köpt cola och sjokolad. Ehhhhh.... huff och hufff...
Men som killen över säger så är faktiskt Glittertind en bra lösning. Men den funkar bara i bra väder. Du ser ingenting i dårligt väder. I dårligt väder så rekomenderar jag att gå rundt glittertind. över "moonland" som jag kallar det. Bara sten och platt. ingen höydare men helt okey.
 
Senast ändrad:
Bessegen suger!! Jag har vandrat i Jotunheimen sedan jag var 8år. Bessegen är ingen höydare.
Jag är själv norsk och Bessegen är motorväg. Jag tycker du skal köra på kvalitet framför kvantitet.
Om du inte har varit i Jotunheimen förut så ta dig till Gjendebu och gå bukkelägret till memurubu.
en kort tur på 5 timmar men den är den bästa turen i Jotunheimen. Sen så finns det en led som startar vid vattnet mellom memurubu och Gjendesheim. Leden används bara av fjällförare.
Men alla kan använda den också. Den går upp til den bästa delen av besseggen.
Leden heter Jo Stigen. Sök på google.

så hade jag gjort:
bukkelägret (okey, den är commerce. men bra)
Jo Stigen (Om du ska gå besseggen, Jo Stigen går upp till den "vassaste" delen av Besseggen från vattnet. (om man kan kalla den vass då)
och toppturer till Svartdalspiggen och Knutsholstind. (här får du adrenalin, puls och panorama vy över hela jotunheimen)
Jag har fjällföringer upp till svartdalspiggen och knutsholstind i sommar. Men om du är
fjällvan så kan du gå de ensam. Om du vill gå Knutsholstind och svartdalspiggen ensam så har jag koordinater på min hemsida. och en ganska bra beskrivning av topparna.

Mycket bättre än att gå där alla andra går. Det finns pärlor i Jotunheimen men de är
inte kända för allmenheten.

Om du skal uppleva nåt unikt så är mina alternativ goda, vill du göra som ala andra så kör på olavsbu etc.

Svartdalspiggen håller jag med om att den erbjuder en otrolig utsikt. (från Gjendebu)
Eftersom TS bad om Besseggen så ville jag inte dissa den leden. Visst är det en motorväg men isåfall en av de trevligare jag färdats på.
 
jo..man bör ju gå Besseggen nån gång i livet. då den är mäst känt. Men jag gillar inte den marknadföringen som DNT har, och att parkera på Gjendesheim det kostar en del norska oljepengar. Men eggen på Bessegen är fin. Svartdalspiggane är en fin tur, om man inte önskar att
rappelera så kan man gå hela svartdalspiggane från Gjendesheim. Det är mäktigt.
På Besseggen så möter man mycket konstiga folk. jag mötte for nogra år sidan en tysk kvinna i 50 årsåldern i fört pels och högklackade skor. Haahhahaa. det var roligt att se hon gå ner själva eggen på Besseggen.
 
Jag håller inte med massan, tycker att det är mycket mer spektakulär utsikt från galdöpiggen än glittertind. Besseggen är ju också fantastisk, men visste hade det varit trevligare med mindre folk.
 
Jag måste bara att som norsk så skäms jag på hur nordmän kör busslast efter busslast med folk upp till Galhöpiggen och att nordmän kan hitta på att bygga en stuga på norges högsta berg är bara för jävligt. Den norska turistforeningen har gjort ett riktigt jippo rundt Galhöpiggen.

och att det i tillegg kostar fläsk att ligga i telt utanför Spiterstulen är också inte så bra.
Men det som är toppen av idiothet är att man skrämmer folk från att dricka vattnet i älven som går förbi Spiterstulen det är bara för att det vattnet är drickvattnet för de som bor längre ned i bygden och de önskar inte att turister ska "forstöra vattnet". Jag blir deppig varige gång jag åker dit för att
jobba som guide. "En tysk turist frågade mig om han kunne köra sin bil upp till Galhöpiggen, jag svarade han att det går så bra så, ta bara första till vänstre. Gubben satte sig i bilen och åkte. Greien är att det inte är nån väg som går till vänster för han kommer ned i bygden. Hhahahah
en timmes körning!
 
Senast ändrad:
Jotunheimen

Efter att ha gått i detta paradis i 12 år i rad (ska upp i sept igen) vill jag rekommendera dig att inte missa Bukkelägret. Gå från Memurubu till Gjendebu (solen i ansiktet) och du har en tur som jag tycker till och med slår Besseggen. Fortsätt till Leirvassbu och du hinner ju runda Jotunheimen på en vecka Leirvassbu-Spiterstulen - Glitterheim-Gjendesheim.

Oerhört vackert område. Lycka till!
Mvh

Clas G
Helsingborg
 
Men det som är toppen av idiothet är att man skrämmer folk från att dricka vattnet i älven som går förbi Spiterstulen det är bara för att det vattnet är drickvattnet för de som bor längre ned i bygden och de önskar inte att turister ska "forstöra vattnet". Jag blir deppig varige gång jag åker dit för att
jobba som guide.
Ska man inte alltid vara försiktig med att dricka vatten ur så stora vattendrag? Jag fick lära mig läxan vid älven vid spiterstulen. Blev ordentligt sjuk efter att dricka därur vid min första vandring, antar att det är ganska stor sannolikhet för att det kan ligga döda djur i anslutande vatten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
niklas_gripen Tips på vandring i Jotunheimen? Fjällvandring 6
tinab66 Tips på flott vandring i FjordNorge eller Jotunheimen Fjällvandring 2
aemolin Vandring Norge, ej Jotunheimen Fjällvandring 1
Jonik vandring i jotunheimen Fjällvandring 7
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.