Vandring i Jämtland

Hej,

Jag har några frågor som jag hoppas jag kan få besvarade av er.

Jag skall göra en vandring i Jämtland med bestigning av ett antal toppar. Vandringen skall äga rum mellan den 14 och 28 juni.

Jag skall vandra mellan Enafors och Vålådalen, längs min uttänkta rutt skall jag bestiga: Storsnasen, Getryggen, Storsylen, Helags, Gåsen, Lill-Stensdalsfjället och Ottfjället-Östertoppen.

Hur lång tid tror Ni att det tar att göra detta?
Är det framkomlighets problem någonstans vid denna tid?
Hur ser topparna ut denna tid? Mycket snö?
Bör man plocka med sig en isyxa?

För övrigt så är jag mycket van vid vandring och klättring, så jag själv tror inte att det blir några problem. Men man vet ju aldrig.
Vad är era erfarenheter?

Mvh, Per Nyberg.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Inga större utmaninar

Jag vet inte hur lång tid det skulle ta, man räkna med en dag upp på Sylarna och Helags om du inte är multisportare. De andra topparna har jag aldrig varit på under sommartid så tidsåtgång kan jag inte besvara på dem. Ingen topp är särskilt tekniskt svår om man vill välja en lätt väg. En sjuåring kan gå upp på dem. De enda farligheterna är vid dimma, hängdrivor och om man åker kana nedför snöfält. Både Helags och Sylarna kan du klättra om du vill. Helags och Sylarna har mycket blockterräng innan man når toppen vilket utgör det besvärligaste på vandringen. Vid fint väder kan det bli trångt på både Helags och Sylarna så se till att åtminstone vara före de guidade turerna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips