Vandring i Grekland!

Hejsan!

Lite nyfiken på om ngn har vandrat en del i Grekland? Funderar på att vandra där i sommar en längre tid. Ngn som vet om det funkar att tälta där uppe i bergen? Råd och tips är varmt välkommet!

..Och, när jag ändå tog mig an att skriva här, ngn som vandrat i Slovenien? Det sägs vara väldigt vackert.

Allt gott,
Erika

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tackar Ullrika! Jag ska kolla in länken sedan (lite bråttom just nu). Lite kul med Slovenien just också för att det inte, vad jag vet, är speciellt exploaterat - Den naturliga skönheten är som vackrast när den är orörd!
ha det fint!
//Erika

Ett annat plus där är att (enligt mina erfarenheter) slovenerna är både gästvänligare och betydligt bättre på engelska än exempelvis de italienska grannarna.

Hej,
Jag har vandrat en del dagsturer i Slovenien/Triglavnationalparken. Känd är den gröna floden Soca som rinner genom nationalparken. Man kan göra många olika turer allt från lätta till mycket svåra. En som jag har i huvudet just nu är en vandring till Socas vattenkälla.
Sedan finns det en del sjöar som Bled och Bohinjska Bistrica som ligger fantastiskt vacker.
Postojnska jama som någon redan nämde är ett måste när man åker igenom. Jag tror att det är Europas största grottsystem, omkring 16km.
Jag håller med att folk är trevligare än i Italien.
Ha en trevlig resa, Veni

Pilion

När det gäller vandring i Grekland kan Pilionhalvön kan rekomenderas. Pilionhalvön ligger i vid centrala Greklands östkust. Närmaste stan helter Volos och därefter buss eller hyrbil förslagsvis till byn Zagora. Det är ett populärt semesterområde för greker och det finns många fina vandringsleder.

Det fina med Slovenien är just att det inte hunnit bli så "turistigt", inte ens vid det lilla av den adriatiska kusten, som hör till landet. Har du tid, så åk gärna ner till t ex Koper någon dag, det finns gott om lokalbussar. Staden är en liten orörd pärla med vackra gamla hus, fin hamn, liten lugn badplats, venetianska palats, piazzor och gränder, samt, inte minst, ett trevligt vandrarhem mitt i centrum och massor av god mat :).
Redan på andra sidan gränsen till Kroatien är det tjockare med folk och fler fula hotellkomplex.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips