Vandring i Bergslagen med barn

Tänkte höra om det finns någon familj som har vandrat med barn i skogarna runtomkring Nora. Vi brukar tillbringa en vecka eller två på skolloven i en stuga utanför Nora och vi skulle tycka det vore väldigt mysigt att ge oss ut på någon kortare lättare vandring med övernattning. Så om någon har erfarenhet av området så kom gärna med tips.
Våra barn är 14, 11 och 6 och vi är inte supervana vid att vandra även om vi varit ute några gånger och sovit i tält eller vandrat korta sträckor med en övernattning.
Alla tips mottages tacksamt:)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Bergslagsleden

Bergslagsleden är välskött och har fina vindskydd med huggen ved, många sträckor är rimliga att ta sig tillbaka till starten med buss och hemsidan har tydlig information. Att gå en etapp och övernatta i vindskyddet halvvägs blir förmodligen ett oförglömligt äventyr för dina barn. När ni fått smak på det kommer de att vilja gå längre, och det är ju så med barn att finns viljan att gå så finns förmågan :)

Bergslagen är mina förra hemmatrakter! Jag kan verkligen rekommendera att ni tar er till Stenbäcken om ni har bil. Det borde inte vara mer än en halvtimme med bil. Där finns ett supermysigt vindskydd precis vid en sjö med sandstrand. Det finns även ved som ni kan hugga upp. Det går att köra hela vägen fram och vandra runt i naturreservatet, eller så kan ni parkera vid Leken och gå ca 1 mil till vindskyddet vid Stenbäcken. Här kommer länken till området och etappen.

http://bergslagsleden.se/boenden/boende?id=4600&type=Trek
http://bergslagsleden.se/etapper/leden/etapp-12/

tack

Tusen tack för tips!
Jag ska kolla igenom förslagen:)

Jag har tillbringat många somrar och vintrar i stugan utan för Nora sen jag var barn och gjort många småturer i skogen runtomkring, men inte vandrat så mycket med övernattning. I somras gick vi en kortare tur med barnen vid Digerberget med övernattning. Det var supermysigt och vi vill komma ut mer:)
Vi insåg att vi inte kommer så långa sträckor men det spelar inte så stor roll., det är mest mysigt att vara ute.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips