Vandring Hornstrandir Island

Tänkte bege mig till Island för lite vandring i augusti. Målet är Hornstrandir, har fått många rekommendationer om detta område, det verkar dock svårt att få ngn vidare och mer detaljerad information om det. Så om någon sitter inne med turförslag, sevärdheter osv vore jag mkt tacksam. Även tips på hur man tar sig dit lättast och "billigast" vore till stor hjälp. Kommer flyga till Keflavik så det blir utgångspunkten.

Mvh Marcus

Hornstrandir

Hej!

Kom du iväg till Hornstrandir? Funderar på att vandra där till sommaren. Har varit på Island och bilat runt vid tre tillfällen, men har aldrig fått tillfälle att komma till just Hornstrandir, tyvärr. Tänkte flyga Keflavik --> Isafjördur, och sen ta båten. Men har du förslag på nån rutt, eller var jag kan köpa kartor?

Får man tälta var man vill eller bara på iordningställda platser?

Med vänlig hälsning Maria

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Många stigar att välja bland :)

Hejsan,

Jag var och vandrade lite på Honstrandir i somras, du kan se hur vi gick i bilden nedan. Röda strecken är vandring med ryggsäck, det magenta en dagstur ut på magnefika Hornberg och de två svarta ringarna är platser där båten lämnar och hämtar vandrare. Ett mycket vackert område och väldigt goda möjligheter att se den i sverige så sällsynta fjällräven.

Kartor är klart enklast att köpa på plats i Reykjavik, annars är det väl bara att googla Hornstrandir + topografic map och något borde väl poppa upp :)

Det finns en hel del olika stigar att välja bland, så det går att lägga upp ett otal olika vandringar, från våran lilla 3+2-dagars tur till åtminstone en 10-12 dagar om man vill. Räkna dock med att följa lederna! Även om det inte är förbjudet att gå utanför leden är det på många platser bra nära omöjligt. Hela området är nedlusat med lodräta stup som karvat ut av de stora glaciärerna under istiden.

Till skillnad mot många andra områden på Island är det inte utttryckligen förbjudet att tälta på ej ordningställda platser. Men de vill gärna att man gör så, för att minska slitaget på naturen.

Min bedömning är att vandringen vi gjorde är den mest populära, det var i alla fall klart mer folk som följde dessa leder jämfört vad man kunde se på andra som man passerade längs vägen.

/ Stefan

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=15287&stc=1&d=1387191688

Bilagor

• hornstrandir.jpg
    hornstrandir.jpg
    38 KB · Visningar: 644

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips