vandring från kvikkjokk till rapadalen

Sarek,vandring från kvikkjokk till rapadalen

Hej allihopa :) . Jag och tre kompisar har planer på att vandra i sarek i slutet av juli 7-9 dagar nån gång mellan v.29-31 och tänkte bara höra med er angående ideér och möjliga rutter. Planen är att vi ska köra till Kvikkjokk och börja vandringen därifrån. Först funderade vi på att vandra från kvikkjokk till norra rapadalen genom bergen och sedan ta oss tillbaka men då hade vi nog verkligen tagit oss vatten över huvudet. Istället funderar vi på södra rapadalen då det troligtvis är mer realistiskt. Vi har inte jättemycket vandringserfarenhet och vi är alla 4 i relativt gott fysiskt skick. Vad jag sett från bilder så ska södra rapadalen vara vackrare men det är givetvis personliga åsikter :). Vi har kollat en del videos där folk har vandrat i sarek så ett alternativ att gå de första dagarna kan vara att vika av från kungsleden och gå förbi sjön stuor Dáhtá och sedan gå genom boarekkärret. Ett annat alternativ kan kanske vara att fortsätta på kungsleden mot Bårddegiehtje och sedan på något sätt vika av och gå nordväst längs med rapadalen eller upp bland bergen. Någonstans så man kan få fin utsikt över dalen. :) Är det svårt att gå längs med rapadalen? mycket ris o så kan jag tänka mig. Det vi tänker oss är en vandring på 7-9 dagar från kvikkjokk och sedan till rapadalen och tillbaka till kvikkjokk på lämpligt sätt och samtidigt försöka se de finsate ställena :) Det är heller inte hugget i sten att vi måste köra just till kvikkjokk. Dock så har vi sedan ett tag tillbaka haft rapadalen som en "sporre" att se. Tanken är att vi ska dokumentera vandringen vi gör och sedan lägga upp här och på andra sidor så vi kan hjälpa framtida vandrare .
Vi vet inte hur trötta vi kommer att vara när vi vandrar med all packning men vi ska försöka ta det lugnt och inte stressa.

Tack för er hjälp :)
 

Bilagor

  • utsidan 2.jpg
    utsidan 2.jpg
    79.5 KB · Visningar: 742
  • utsidan1.jpg
    utsidan1.jpg
    67.7 KB · Visningar: 738
Senast ändrad:
Jag hade gått Ritsem > Akka > Saltouloukta och sen buss/helikopter tillbaka till bilen i Ritsem ifall ni vill starta/sluta på samma ställe.

Start och avslut kvikkjokk är trist, det är väl 20km upp på fjället genom skogen vilket blir 2 dagar totalt om ni ska tillbaka också. Antagligen 3 om ni vill via rapadalen. Skogen är riktigt trist.

Går ni Akka > Salto eller Akka > Aktse så har ni också en stig mer eller mindre hela vägen vilket kan vara skönt.
 
Kul idé, och bra fråga! Jag tycker som "tidigare talare" att ni ska maxa upplevelsen i Sarek - och därför inte gå flera dagar i skog. Som nybörjare på oledad vandring gick jag och min son från Tarralouppal till Saltoluokta på nio dagar, inklusive hela Rapadalen (höga vägen) Helikopterturen gav oss 2-3 dagar "mer Sarek". Tipset är att läsa på så mycket du orkar här på Utsidan, så kommer ni väl förberedda - jag hade inte vågat mig på en liknande rutt utan dessa förstudier. Min reseskildring från 2017 finns här: https://youtu.be/5u3Mv16d8AM
 
Senast ändrad:
De flesta som vill se nedre Rapadalen väljer att gå längs den norra/östra sidan av dalen. Och då är det mest praktiskt att gå mellan punkt A och B eftersom man inte kommer över Rapaälven. Ni skulle i så fall kunna gå från Kvikkjokk längs Kungsleden till Aktse och sen avsluta i Suorva, där ni tar bussen. Detta är en vanlig rutt som ger finfina vyer av dalen, särskilt om man väljer den högre vägen mellan Aktse och Rapaselet.

Inget hindrar förstås att ni går från Kvikkjokk till Rapaälvens södra/västra sida, kanske gör ni en topptur till Gådoktjåhkkå om vädret är ok, men jag har svårt att föreslå en runda. Att gå på utsidan av Bielloriehppe brukar anses vara svårt med brant, blockrik mark och besvärlig vegetation. Notera att bron över Gådokjåhkå är enda möjliga passagen av detta stora och farliga vattendrag.
 
Hej. Tycker ni har fått flera bra förslag redan. Här kommer ett till, om ni ändå bestämmer er för rundtur från kvikkjokk, som ger lite utsikter över rapadalen iaf. Och säkert är mycket finare än att gå kungsleden till aktse t/r +skierfe. Har ritat ut ett par möjliga toppturer med, gådoktjåhkkå har jag dock inte riktigt koll på
 

Bilagor

  • Screenshot_20190530_214153.jpg
    Screenshot_20190530_214153.jpg
    99.5 KB · Visningar: 781
Om JAG hade fjällvandrat med Kvikkjokk som start och slut så skulle jag övervägt att gå över gaskavagge ner till dielmma, följa rapadalens östra sida ner och ta Kungsleden tillbaka. På så sätt så får man lite av allt: högalpint, kalfjäll, fjällhed och fjällskog.
Men som ni själva var inne på, det bygger ju på er erfarenhet och vad ni känner er bekväma med. Rutten innefattar även ett svårt vad över rapaälven vid sarvesjåhkå som inte är att rekommendera om man känner sig det minsta osäker.

Rapadalens västra sida är ingen vidare att vandra, det är mycket blockterräng och videsnår som tär på psyket.
Å andra sidan kan jag ifrågasätta varför ni har rapadalen på en så hög piedestal, min uppfattning är att sarek överlag har blivit aningen överskattat och innefattat i en massiv snoppmätartävling. Egentligen så är det ju bara ett stycke natur som råkat ramas in av vissa lagar för hur den ska behandlas. Snarlik natur finns på flera andra platser i fjällvärlden, som imo är lika vacker (tex nallo och padjelanta). Det är dessutom väldigt besvärligt att ta sig till sarek. Det finns massvis med fantastisk natur i andra delar av den svenska fjällvärlden som är väl värt ett besök.

Akka och Suorva är redan nämnt och ligger ju i anslutning till Sarek. Dit tar man sig lätt med bil eller buss och ni kan få er en riktigt fin vandring via guhkesvagge eller ruothesvagge. Ruothesvagge går det mycket folk genom, så är ni folkskygga så rekommenderas guhkes.
Känner ni er fräscha i benen så kan ni ta en dagstur upp på Låddebakte för att se ut över rapadalen inifrån dess kärna.
Tarradalen har jag hört ska vara mycket vacker, enligt viss litteratur Sveriges vackraste dal. Där har ni en fantastisk möjlighet att gå upp mot alkavaare kapell och återvända mot Kvikkjokk över tsähkkok, eller titta närmre på kebnekaisefjällen om ni inte är bekväma med att gå oledat.

Att gå Kungsleden fram och tillbaka till Kvikkjokk tror jag inte kommer göra er nöjda med er fjällvandring, det är en transportsträcka i skog genom Sveriges regnigaste område med relativt få tillfällen till vackra utsikter.
 
Tack så enormt mycket för era svar. Jag ska kika lite mer på era ruttförslag imorgon. Precis som ni säger så är det nog inte särskilt kul att gå genom sly och skog under längre perioder.
 
jag rekommenderar också start i sourva. Tar inte många timmar innan man är uppe på kalfjället med underbara utsikter. 24 h senare är man i rapadalen om man pinnar på lite, men att vandra i själva dalen är inget märkvärdigt. Rapadalen gör sig bäst på foto i fina böcker eller uppe från höjderna där man kan sitta och beskåda skönheten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
lokatten Vandring mellan Saltoloukta-Kvikkjokk Fjällvandring 1
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
jbylund Fortsätt min vandring från Kvikkjokk Fjällvandring 0
jgunst Tips för Kvikkjokk-vandring i slutet av september? Fjällvandring 1
ViVi vandring från kvikkjokk Fjällvandring 7
muminfar 10 dagars vandring med start och mål Kvikkjokk? Fjällvandring 3
Anders Z Vandring vid Kvikkjokk Fjällvandring 10
Studyman 3dagars vandring (kvikkjokk) Fjällvandring 5
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 2
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 26
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...