Vandring - Besseggen(?)

Hej,
jag är både ny medlem här och ny inom friluftandet :)

Jag har tänkt att göra en fjällvandring i Norge v.29 och valet har nog fallit på Besseggen trots att jag har förstått att jag inte kommer att vara ensam där.
Tanken är att parkera vid Gjendesheim och sen gå mot Memurubu och där mellan göra vissa toppbestigningar. Jag kommer inte att tälta utan att bo och äta i stugorna som finns runt omkring och jag planerar att vandra i 3-4 dagar.

Så nu till lite frågor till er som varit där :)
  • Måste man boka plats i stugorna?
  • Väder v.29 (17-23/7), kallt/regnigt eller helt oförutsägbart?
  • Packning? Planerar att ha en vandringsrygga med ombyten osv, men har inte räknat med att den ska vara jättestor.
  • Ska man passa på att ta en båttur?

Sen givetvis, Besseggen är inte skrivit i sten. Om någon har ett bättre/annat förslag som ligger i närheten så mottages de tacksamt.
Jag vet att Besseggen är fyllt av turister men jag tänker att det kan vara en bra start!

Tack på förhand!
 
Besseggen

Besseggen är jättefin! Bry dig inte om att en del fjällrävar fnyser år turer där du riskerar att möta en annan människa (samtidigt som de gärna vill ha en bastu i slutet av turen där de kan skryta om hur ensamma de varit :) ) . Den är ju populär av en bra andledning: Hänförande utsikt och en bra introduktion till enklare kamvandring och scrambling. Dessutom mycket underhållande att studera alla olika typer av människor man möter. Roligast när jag var där var tjejen i jeans, ingen ryggsäck, en vattenflaska i ena handen och en dubbelmacka (ej inplastad) klämd mellan tumme och pekfinger i den andra handen :)

Tror inte att de nekar någon plats på stugorna men läst att t.ex glitterheim har gigantiska sovsalar med typ 20 pers som man kanske hamnar i om man inte bokar innan. Båten sägs också vara bra att boka innan. vad gäller vädret ska du nog vara förberedd på allt från t-shirt väder till snö.

erik
 
Besseggen är en mycket fin tur. Jag gick den själv för några år sedan. Jag läste någonstans att det är Norges mest populära tur. Jag skulle starkt rekommendera att boka plats på fjällstationerna innan.

Jag bodde i Gjendesheim två nätter, tog båten till Memurubu på morgonen och gick tillbaka. Fördelen med det hållet är att man går den branta delen uppåt.

Samma väder och kläder som i svenska fjällen. Regnkläder är ett måste.
 
Hej,
tack för era svar. Låter som att Besseggen ändå kan bli riktigt bra.
@Tornhylsan. När du skriver "Jag bodde i Gjendesheim två nätter, tog båten till Memurubu på morgonen och gick tillbaka", menar du då att du endast var där i två dagar? Räcker det?
Jag hade tänkt mig 3-4 dagar.

Kollar rygga nu, också en hel vetenskap :)
 
Rekommenderar att ta båten hela vägen till Gjendebu. Lägg av ryggan vid Memurubu och bara ta med dagsfika längs Bukkelägret som också är en väldigt fin etapp. Även från Memurubu kan du låta ryggan åka båt tillbaka till Gjendesheim. Besseggen vandras med fördel i denna riktning. Kolla yr.no för väder (vilket snabbt kan växla som alltid i fjällen).
Lycka till!
 
Hej,
tack för era svar. Låter som att Besseggen ändå kan bli riktigt bra.
@Tornhylsan. När du skriver "Jag bodde i Gjendesheim två nätter, tog båten till Memurubu på morgonen och gick tillbaka", menar du då att du endast var där i två dagar? Räcker det?
Jag hade tänkt mig 3-4 dagar.

Kollar rygga nu, också en hel vetenskap :)

Året innan gick jag en veckotur i Jotunheimen, mellan fjällstationer och med bestigning av Galdhöpiggen. Tanken var att jag skulle avsluta denna med Besseggen men dåligt väder och en dålig hals gjorde att jag tog båten tillbaka till Gjendesheim istället. Året efter åkte jag tillbaka och vandrade Besseggen. Sen körde jag till Jämtland och vandrade några dagar. Att bara gå Besseggen från Memurubu Gjendesheim (eller tvärtom) tar en dag.
 
Rekommenderar att ta båten hela vägen till Gjendebu. Lägg av ryggan vid Memurubu och bara ta med dagsfika längs Bukkelägret som också är en väldigt fin etapp. Även från Memurubu kan du låta ryggan åka båt tillbaka till Gjendesheim. Besseggen vandras med fördel i denna riktning. Kolla yr.no för väder (vilket snabbt kan växla som alltid i fjällen).
Lycka till!

Håller med Noatun, båt till Gjendebu och sedan tillbaks via Bukkelagret till Memurubu, övernattar och dagen efter via Besseggen till Gjendeheim. 2 dagar tar det. I Gjendebu kan man vandra till Olavsbu och Leirvasbu bland annat. Det sistnämda gjorde jag och kan rekommenderas.
Jag hade nog startat från Spitterspulen och vandrat till Leirvassbu, vidare till Gjendebu - Memurubu - Gjendesheim. Det blir en 4- dagars vandring.
Mvh Veni
 
Den är ju populär av en bra andledning: Hänförande utsikt och en bra introduktion till enklare kamvandring och scrambling. Dessutom mycket underhållande att studera alla olika typer av människor man möter. Roligast när jag var där var tjejen i jeans, ingen ryggsäck, en vattenflaska i ena handen och en dubbelmacka (ej inplastad) klämd mellan tumme och pekfinger i den andra handen :)

Halaj!

Väldigt bra sagt! det är så vackert så det gör ont i ögonen, nästan.

Det är mer folk där än vad det är på media markt readagarna mellan jul och nyår.
Men jag har aldrig riktigt fattat varför det är så jävla viktigt att man är ensam.
Man behöver ju inte umgås med folk på leden. En snabb ögonkontakt och en nick till hälsning räcker. Hänger man på detta forum får man intrycket att der råder någon slags korrelation mellan vandring och social fobi.

Bifogar en bild på en asiatisk tjej på väg uppför leden till kjeragbolten, en annan turistfälla.
Fotriktiga dojor, jeans och en stor fedorahatt. Trenchcoaten hon har är av plast. Alltså inte ett ”tyg” gjort av plastmaterial, utan ren plast! Typ polyeten eller pvc eller nåt.
Det finns folk till allt.

//T
 

Bilagor

  • fedora.jpg
    fedora.jpg
    42.7 KB · Visningar: 946
Hej,
tack för alla svar, vad kul :)
Så här ser den planerade rutten ut, än så länge...

Dag 1: Kommer till Gjendesheim, sover över
Dag 2: Tar båten till Gjendebu, kastar packning. Gör toppbestigningar. 1-2 st.
Dag 3: Går till Memuburu via Bukkelagret
Dag 4: Toppbestigningar från Memuburu
Dag 5: Går till Gjendesheim

Återkommer efteråt hur vandringen blev!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.