Problemet med terrängkörning har två delar. Den tillåtna körningen och den illegala. För att skydda marken mot förslitning är 4-hjulingsleder som byggs i samråd med samebyarna ett bra förslag. När man bygger dessa leder kan man ju prova dessa plastmattor i större skala. Att bygga 4-hjulingsleder för rennäringen är som att bygga vandringsleder för vandrare. Att det finns spång och broar är inte föra att underlätta för vandrare utan för att skydda mot förslitning.
Att stävja den olagliga körningen har samma lösning som den olaglig skoter körningen. Det krävs resurser att kontrollera den samt straffpåföljd som känns ekonomiskt. Enligt terrängkörningslagen 4 § skall "Den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot 1 § första stycket 1-3 eller mot förbud eller föreskrift som har meddelats med stöd av lagen döms till böter. Om gärningen är ringa skall inte dömas till ansvar." Att kräva konfiskering av fordon, indragena körkort och fängelse kräver således en lagändring.
Fjälldelegationen har haft möte i Abisko. Fyrhjulingarnas framfart oroar Norbottens Kuriren 2005 09 23
Att stävja den olagliga körningen har samma lösning som den olaglig skoter körningen. Det krävs resurser att kontrollera den samt straffpåföljd som känns ekonomiskt. Enligt terrängkörningslagen 4 § skall "Den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot 1 § första stycket 1-3 eller mot förbud eller föreskrift som har meddelats med stöd av lagen döms till böter. Om gärningen är ringa skall inte dömas till ansvar." Att kräva konfiskering av fordon, indragena körkort och fängelse kräver således en lagändring.
Fjälldelegationen har haft möte i Abisko. Fyrhjulingarnas framfart oroar Norbottens Kuriren 2005 09 23