Vandraruppror önskas.

Problemet med terrängkörning har två delar. Den tillåtna körningen och den illegala. För att skydda marken mot förslitning är 4-hjulingsleder som byggs i samråd med samebyarna ett bra förslag. När man bygger dessa leder kan man ju prova dessa plastmattor i större skala. Att bygga 4-hjulingsleder för rennäringen är som att bygga vandringsleder för vandrare. Att det finns spång och broar är inte föra att underlätta för vandrare utan för att skydda mot förslitning.

Att stävja den olagliga körningen har samma lösning som den olaglig skoter körningen. Det krävs resurser att kontrollera den samt straffpåföljd som känns ekonomiskt. Enligt terrängkörningslagen 4 § skall "Den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot 1 § första stycket 1-3 eller mot förbud eller föreskrift som har meddelats med stöd av lagen döms till böter. Om gärningen är ringa skall inte dömas till ansvar." Att kräva konfiskering av fordon, indragena körkort och fängelse kräver således en lagändring.

Fjälldelegationen har haft möte i Abisko. Fyrhjulingarnas framfart oroar Norbottens Kuriren 2005 09 23
 
Rungá; sa:
Att kräva konfiskering av fordon, indragena körkort och fängelse kräver således en lagändring.

Javisst - men jag tycker att man skall ändra lagen. Miljöbrott är alldeles för allvarligt för att bara enkla straff skall utdömas.

Tjuvfiske leder ofta till att utrustning konfiskeras, dvs nät, spön och annat. Ändå är väl tjuvfiske ett av de lindrigare brotten, eller hur?

Mvh Bert

PS. Thure: Jag vet att åtminstone två dagstidningar har läst mitt inlägg, eftersom jag har det på min hemsida också.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
nidob49; sa:
Javisst - men jag tycker att man skall ändra lagen. Miljöbrott är alldeles för allvarligt för att bara enkla straff skall utdömas.
Tjuvfiske leder ofta till att utrustning konfiskeras, dvs nät, spön och annat. Ändå är väl tjuvfiske ett av de lindrigare brotten, eller hur?
Håller med dig, alla miljöbrott har för låg straffpåföljd. Dessutom kan man ju bedriva handel med 'miljöbrott'. Att tjuvfiske och jakt straffas hårdare beror på att detta har med ägande att göra. Någon 'äger' älgen eller fisken och marken.
Men detta med olaglig terrängkörning har debatterats i åratal men inget händer. Skulle man riskera att få skotern ellr 4-hjulingen beslagtagen skulle man tänka sig för flera gånger innan man drog iväg på en repa.
För skotrar finns redan leder och slitaget är inte så stort eftersom vägen smälter bort. Att bygga 4-hjulingsvägar kräver mer eftertanke.
 
Skönt att se att någon reagerar. Efter att min tråd lämnats med endast en reaktion trodde jag att ämnet var dött.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34619

Att bygga 4-hjulingsleder för rennäringen leder måhända till marginellt mindre slitage, givet att samerna endast tillåts att köra på dessa leder. För att skydda fjället och den unika fjällnaturens långsiktiga överlevnad behövs dock ett totalförbud.
 
Jag blir ledsen nar jag hor sant har.
Men det slar mig att det ar som med allt annat.
Sverige haller pa att forfalla i stadig takt. Skolor och vard far mindre pengar, forsvaret lagger ned (utan att for den skull bli effektivare ekonomiskt eller praktiskt). Allt detta medan skatterna skjuter i hojden. Stilla sa undrar jag vart alla pengar tar vagen? Kanske byggs det motorvagar, eller nan rondell... men for sa mycket pengar?
Jag befinner mig just nu i USA (darav den konstiga stavningen, hoppas ni forstar vad jag skriver). Jag vill inte pa nagot satt pasta att detta ar ett exemplariskt land, men de har tankt till en hel del. Nu ar det kanske sa att de har storre budgetar och i allmanhet mer pengar att spendera. Men vad hande med skogsvaktare?! Har i cali far man 1000 dollar i bot om man skrapar ned och nagon ser dig. Pa samma satt sa far du enorma boter om man inte for sig enligt lagarna i deras nationalparker.
Jag vet inte hur det skulle ga att losa i sverige, men ar det inte ide' att gora nationalparker av hela fjallen? Det skulle givetvis forsvara for oss som vill nyttja dem pa det satt som enligt oss ar ratt satt, men det skulle ocksa forsvara for de som bedriver den typen av verksamhet som forstor naturen. Jag vill inget mindre an att slippa betala for att fa vandra ute i naturen sa som det ar tankt, men om det verkligen kravs, sa kan jag tanka mig betala en organisation for att halla med parkvakter osv, sa som det ar organiserat har i USA. Uppenbarligen ar det det enda sattet att losa det pa.
mvh/ Samme
 
4 Hjulingar

När jag i sommras var uppe och gick fjällräven classiq höll jag medvetet utskik efter spåren från 4 hjulingarna.
Det fanns en del små spår på sina ställen var det lite mer men inte mycket.

Det var först när jag kom in i Abisko Nationalpark som jag blev väldigt ledsen & chockad av vad jag såg.

Trodde att Nationalparker skulle vara extra skyddat mot motortrafik.

Spåren från 4 hjulingarna var på 30 - 40 cm djupa vattenfyllda, leriga. När det blivit för svårt att köra i dessa spår så hade dom kört upp nya. Det såg fruktansvärt ut.

Alla växter hade körts söder och dött det var en bred leråker med dessa djupa spår i mitten.

På en del ställen hade det lagts mindre stockar under vandrings spången så att 4 hjulingarna kunnde köra med spången mellan hjulen och inte göra dessa spår, men pga dåligt underhåll så hade denna konstruktion på många ställen förfallit och nya djupa spår hade gjorts. En bra idé tycker jag om det hade hållts efter.
(Gav en possitiv bieffekt för vandrarna spången behövde inte slyröjas)

Att göra dessa skador på vår fjällnatur borde vara totalförbjudet och de skylldiga straffas. Jag bryr mig inte om hur.

Dessa skador jag såg kommer ju att ta naturen flera 10-tals år (om inte längre) att läka, om de kommer att läka överhuvud taget.

Sträckan på Kungsleden från Abisko är väl en av de mest använda av vandrare både utländska och Svenska och jag skäms över dessa vandaler som förstör vårt vackra fjäll på detta viset.

MVH
Krister Kollberg
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips