Vandra stora Alvaret

Hej,

Vi tänkte ge oss på att vanda över Stora Alvaret på Öland från norr till söder i mitten/slutet av April. Tanken är att ta en tältnatt någonstans i mitten.
Är det någon som gjort detta och som har lite tips? Är det en bra tid på året att göra det? Finns det något annat vi behöver tänka på?

Tack på förhand!
 
Jag har gjort det för ett antal år sedan. Då med två övernattningar för att ta det lite lugnt. Jag gjorde det tidigt på sommaren, utmaningen då var att hitta vatten. Kan nog vara bättre i april. Det finns några källor ute på alvaret som då var omöjliga att hitta till utan lokalkännedom, nu är det lättare när det finns lättillgängliga och högupplösta flygfoton på karttjänster där man kan få ut koordinater, och dessutom finns det fler uppmärkta leder nu.

Tänk på att det finns betande djur på stora delar av Alvaret en stor del av året, vi valde konsekvent tältplats i närheten av en stötta över ett elstängsel så att vi hade kunnat bryta upp om det hade behövts. Kan bli jobbigt med några dussin nyfikna kor i tältvestibulen.

Jag vill starkt rekommendera att du skaffar två böcker av Thorsten Jansson, "Strövtåg på Ölands Stora Alvar" och "Strövtåg på Ölands Stora Alvar2 ". Köpte mina på Naturbokhandeln.se. De har avsnitt om intressanta sevärdheter ute på Alvaret, även de mindre uppenbara så som gamla vägar etc. I böckerna finns även koordinater för att hitta till platserna som omskrivs, t.ex. källor med vatten.
 
Fantastiskt svar, stort tack.

Vatten har vi tänkt oss att vi bära med oss men funderar även på om det går att gömma lite någonstans på halva vägen (vi åker förbi med bil någon dag innan).
Kossorna har jag hört kan vara ett problem :) Vår tanke var väl att de kanske inte är ute i mitten på april, men är osäker på detta. Någon som vet något mer?
 
Det är sant. Betessläpp brukar väl vara i slutet av april till början av maj, beroende på hur varmt det är och hur långt gräset kommit sig. Stora delar av alvaret är som bekant naturreservat så testa att skicka en fråga till länsstyrelsen i Kalmar och fråga reservatsförvaltarna om när släppet brukar vara.

Att lägga en vattenflaska bakom nån stenmur vid en landsväg funkar säkert. Annars finns det som sagt vatten, det gäller bara att hitta det. Och det är ju heller inte omöjligt att gå fram till någon bebyggelse och snällt fråga efter lite vatten, det har jag gjort flera gånger och fått en trevlig pratstund på köpet.

Om du söker på forumet så hittar du nog tidigare inlägg som jag och andra har gjort om vandringar på Alvaret. Det är en riktigt härlig tur med mycket horisont.
 
Vi gick Stora Alvarleden och del av Mörbylångaleden för ett par år sedan. Vi löste vattenfrågan genom att knacka på i bondgårdar längs vägen. Vad gäller lederna har Mörbylånga kommun information på nätet och en ledbroschyr fanns även på några ställen längs vägen. Alvaret är fint men knappast någon ödemark. Vi gick i månadsskiftet april/maj och då var det bara djur i en hage som vi gick längs med men det var torrt och en bonde sa att de behövde regn innan de kunde släppa ut djuren, så det är säkert olika tider olika år.
 
Jag har vandrat på St. Alvaret en gång ( mitt i sommaren ). De beteshagar som finns kan vara stora ( några km. från ena änden till den andra). Jag fick ofta besök av kor. De är mycket nyfikna till att börja med, men tröttnar oftast snabbt att. Som regel varar deras nyfikenhet inte mer än en kvart.
När jag vandrade på Alvaret ( och inte följde vandringsled eller väg ) mötte nästan aldrig något folk.
Ett sätt att få tag i vatten kan vara att bege sig till närmaste kyrka ( det finns många bortom Alvaret åt O eller V ) och ta från kranen på kyrkogården.
 
Nu vet jag inte hur nyfikna Öländska kor är, men jag har erfarenhet av betydligt nyfiknare och envisare kor på öar i Blekinge skärgård. De är mycket nyfikna, slickade på tält och kajeker, flyttade sig då man chasade på dem och kändes inte elaka men de kan ju av misstag råka trampa på saker och deras tyngd gör att då går det sönder så jag hade försökt välja bort kohagar att tälta i om möjligt. Kansk eöboende kor är med nyfikna vid människor då de fastlandsboende kompisarna ser människor oftare. Sen som med de flesta djur så kan det vara dumt att hamna mellan mor och avkomma, då ökar nog risken för aggresivitet från djurmamman.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2
zzeezz Vandra i Kina Trekking 2
martint Vandra i Alperna Trekking 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...