Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Finns det någon som har erfarenhet av vadnring på Island? Jag funderar på att sticka dit under kommande sommar. Det jag är intreserad av är en veckas vandring i relativt öda landskap. Några tips?
Finns det någon som har erfarenhet av vadnring på Island? Jag funderar på att sticka dit under kommande sommar. Det jag är intreserad av är en veckas vandring i relativt öda landskap. Några tips?
Det stämmer att man inte får tälta hur som helst. Hurvida någon bryr sig vet jag inte. Svårt att veta vad man "får" göra i ett annat land. Hur som helst så är Island så fascinerande att man inte behöver söka sig till några extrema ödemarker. Har inte varit där förr (som jag inte hade varit) så är det mesta fantastiskt.
Per
Edit: Någon dag ska jag lära mig stava till "diskussion"...
Var på Island i sommras. Då vi frågade på turistbyrån i Reykjavik hur det var med att tälta i naturen, så svarade dom med att: Egentligen så får man inte tälta fritt i naturen utan bara på Campingplatser. Men det går bra att tälta i naturen så länge man befinner sig i "obygd", dvs att man inte är i närheten av någon bebyggelse och det inte finns någon risk för att man kan störa nån. Om man går på en led så ska man gå en bra bit ifrån leden om man ska campa.
Vi gick då en del av leden "Laugavegurinn". Detta en vecka innan turistsäsong. (här är en länk med recention från några andra som gått leden: http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1514 )
Vi stötte på några enstaka människor när vi gick, men under turistsäsong så sägs leden vara fullproppad med människor. Och man kan ana att det ligger en sanning i det då leden är uppkallad efter det stora shoppingstråket "Laugavegur" i Reykjavik. Så om du vill ha öde (dvs inte stöta på mycket människor) ska du inte gå denna leden. Men å andra sidan så bjuder den på en fantastiskt natur.
En fjällvandring kanske flyktigt bara handlar ofta om att förflytta sig mellan punkt A. till punkt B. och vad som händer däremellan. Om man däremot ...
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
5 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer