Vandra på Island

Hej!

Finns det någon som har erfarenhet av vadnring på Island? Jag funderar på att sticka dit under kommande sommar. Det jag är intreserad av är en veckas vandring i relativt öda landskap. Några tips?

erila107; sa:
Hej!

Finns det någon som har erfarenhet av vadnring på Island? Jag funderar på att sticka dit under kommande sommar. Det jag är intreserad av är en veckas vandring i relativt öda landskap. Några tips?

Har för mig att man inte får tälta hur som helst på Island (om ni nu tänkt det), men jag är inte säker. I så fall är det läge och kolla upp det innan.

/mattias

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Frågan har diskuterats flera gånger tidigare. Prova att söka.

Här finns en beskrivning av Friluftsfrämjandets i Uppsala vandring sommaren 2001 som jag var med på och som har varit mitt bidrag till dessa diskutioner: http://www.frilufts.se/uppsala/dagboken/f&v/island2001/index.html

Det stämmer att man inte får tälta hur som helst. Hurvida någon bryr sig vet jag inte. Svårt att veta vad man "får" göra i ett annat land. Hur som helst så är Island så fascinerande att man inte behöver söka sig till några extrema ödemarker. Har inte varit där förr (som jag inte hade varit) så är det mesta fantastiskt.

Per

Edit: Någon dag ska jag lära mig stava till "diskussion"...

[Ändrat av pery 2005-01-07 kl 10:47]

Jag skriver illa, Det blev lite svårbegripligt. I meningen på slutet ska det stå "...om man inte varit där..."

norpan_; sa:
Har för mig att man inte får tälta hur som helst på Island (om ni nu tänkt det), men jag är inte säker. I så fall är det läge och kolla upp det innan.

/mattias

Var på Island i sommras. Då vi frågade på turistbyrån i Reykjavik hur det var med att tälta i naturen, så svarade dom med att: Egentligen så får man inte tälta fritt i naturen utan bara på Campingplatser. Men det går bra att tälta i naturen så länge man befinner sig i "obygd", dvs att man inte är i närheten av någon bebyggelse och det inte finns någon risk för att man kan störa nån. Om man går på en led så ska man gå en bra bit ifrån leden om man ska campa.

Vi gick då en del av leden "Laugavegurinn". Detta en vecka innan turistsäsong. (här är en länk med recention från några andra som gått leden: http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1514 )
Vi stötte på några enstaka människor när vi gick, men under turistsäsong så sägs leden vara fullproppad med människor. Och man kan ana att det ligger en sanning i det då leden är uppkallad efter det stora shoppingstråket "Laugavegur" i Reykjavik. Så om du vill ha öde (dvs inte stöta på mycket människor) ska du inte gå denna leden. Men å andra sidan så bjuder den på en fantastiskt natur.

/mvh Linus

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips