Vandra på Island: När var hur?

Jag och några kompisar har kommit på iden att vandra på Island, ca en veckas effektiv vandring och vi har just börjat med att samla information och planera.

1: Funkar det att vandra på våren, ex i maj? När äger snösmältning och dylikt rum?

2: Tipps på områden?
Vi vill se gröna och vackra områden, gejsrar, varmakällor, vattenfall.
Jag vill inte se mer stenskravel än nödvändigt.

Har kollat runt lite i tidigare inlägg,Skogarfoss,verkar trevligt, några tips på en bra sträckning att vandra där?
 
Det klassiska är väl Laugavegur från Landmannalaugar till Thorsmörk, och det går att fortsätta därifrån till Skogar (/skogafoss)... tar väl typ en vecka... men det var ju där det var vulkanutbrott, så jag vet inte hur det ser ut där nu...

maj känns lite tidigt, men jag vet inte alls... nån annan får svara...
 
Några tips i all hast.

Om ni börjat söka information har ni kanske hittat dessa sidor:
http://www.visiticeland.com/
http://www.iceland.is/
http://www.re.is/IcelandOnYourOwn/

Den andra sidan innehåller vulkanrapport, bra att ha i minnet om man tänker sig till Skogar eller Thorsmörk. Jag vet inte om det har varit möjligt att gå vandringsleden mellan dessa två platser sedan utbrottet, men det borde gå att forska fram information om detta.

På den tredje sidan finns karta med busslinjer, bra att ha om det är buss som gäller. Hyra bil är väldigt praktiskt men förstås dyrt om man ska lämna den för att vandra.

När det gäller snön är den besvärligast på höglandet, och där öppnas vägarna allteftersom snön smälter bort och de blir farbara. I maj är de nog inte öppna, man får nog vänta tills en bit in i juni. Bussarna tycks börja gå i mitten av juni till exempelvis Landmannalaugar.

Vill man ha mycket grönt finns det vid kusterna. Men även t ex Myvatn är grönt. De stora vattenfallen är utspridda på olika ställen. Det som finns i Skogar är mycket sevärt, även om det inte är det största. Ett spännande område är också Thorsmörk, där man kan gå i en stor dal med väldiga glaciärer omkring. Men vulkanen är nära!

Jag har också skrivit en artikel om min vandring på Island för några år sedan, den kanske ni har hittat här på Utsidan? Men det var en hel del sten och berg på den sträckan. Men ändå fantastiskt. Jag vill gärna åka tillbaka till Island igen, det är ett fascinerande land.

Lycka till! /Hans
 
Det klassiska är väl Laugavegur från Landmannalaugar till Thorsmörk, och det går att fortsätta därifrån till Skogar (/skogafoss)... tar väl typ en vecka... men det var ju där det var vulkanutbrott, så jag vet inte hur det ser ut där nu...

maj känns lite tidigt, men jag vet inte alls... nån annan får svara...

Vi gick den första sträckan till Thorsmörk på midsommar för två år sedan och då var det väldigt mycket snö på vissa delar. Samtidigt var det även en del smältvatten så vissa vad var lite väl spännande, och kalla. Sista sträckan till Skogar blev vi avrådda från att ta pga snömängden.

Det ÄR en hel del sten och sandöken på vägen men även väldigt fina sträckor. Om ni har möjlighet och tid, hyr en bil och åk till de västra delarna av ön också. Det är en heldagstripp men väl värt det.
 
Jag gick Landmannalagur - Skogar i somras. Vulkanutbrottet var inga problem, leden var delvis omdragen, det var spännande att se färsk lava, men tråkigt med all aska som låg som ett tjockt täcke över det vackra gröna gräset.

Turistbussen fram o tillbaka till vandringsleden funkade fint. Vi tältade en natt på väg ner från passet mellan Thormörk o Skogar, fanns knappt några platser m vatten m vi hittade två st iaf.

Det var en dag genom en stor sandöken på denna sträcka, annars tyckte jag inte att det var så mkt stenskravel. Men visst fanns det andra timmar där vi bara knatade på i hårt packat grus. Men mest kommer jag ihåg allt det gröna o vackra.

Det var inte alls så mycket varma källor som jag hade föreställt mig från början. Första dagen såg vi en del, men badat borde vi ha gjort vid Landmannalagur (men det såg lite för tillgjort ut för oss). Det blev en tur till nåt som jag har för mig hette Hengil senare, hyrde bil i Reyjkjavik o körde dit (ca 1-2 mil). Där kunde man iaf bada i en väldigt varm bäck.

Ha en god tur!
 
Har själv bara vandrat på Nordvästlandet nära kusten...

Men det var senare, i början på juli (Fotbolls-VM 92...). Ack vilka minnen :) - men trevligt var det!
Jag tror att vandrar man i de mer centralt belägna områderna av Island så är maj för tidigt.

Närmare kusten är det lägre och Atlantklimatet blir mer tydligt = fuktigt. Men det blir varmare också varför man troligen kan komma tidigare. Dock - Island är Island. Man tar vädret dag för dag. En dag sol och 25 grader, en annan dag total blackout med tjocka, 5 meters sikt och 0-gradigt...... .

Men det är en fantastisk ö - och ja, jag vill gärna dit igen!

Lycka till i planerandet.
Vänligen//Dag
 
Kanske har kommit lite sent men ett svar men jag hittade precis forumet så.

Det stället som vissa islänningar kallar det vackraste på Island och jag kan bara hålla med är Jökulsárgljúfur nationalpark: http://en.wikipedia.org/wiki/Jökulsárgljúfur_National_Park och http://www.diamondringroad.com/HikingNationalPark.pdf

Det är inte en veckas effektiv vandring utan det är 2-3 dagars vandring klarar ni det på. Rättare sagt 2 dagars vandring.Där ni kan se Europas kraftfullaste vattenfall Dettifoss och flera andra vattenfall som Hafragilfoss och Selfoss. Så om ni gillar vattenfall finns det massvis av vackra i olika storlekar där.

Detta området ligger i anslutning till Mývatn: http://en.wikipedia.org/wiki/Myvatn . Där det finns allt från vulkanisk aktivitet, heta källor till fantastiska vyer. Där ni kan ta resterande dagarna av vandring.

Det handlar mycket om dagsetapper då ni inte kan campa i nationalparken utan måste göra detta på campingplatser. Så ni får ta er utgångspunkt någonstans och ta en cirkel för att sedan komma till er campingplats, eller byta campingplats som utgångspunkt per dag. Vandringsleder är utsatta på detta vis med. Vid Mývatn är det så.

Jag tycker Island är som vackraste i tidig juni men då finns mycket snö kvar så det är inte optimalt att gå i höga landskap då, och då det inte är högsäsong så är det inte lika mycket busstrafik med mera. Jag tycker att ni ska åka sent Juni efter den 25:e. Tror jag att högsäsongen på bussarna med mera börjar gå. Men Juli är varmast och det "bästa" vädret då det är varmare. Så det är att välja mellan bäst väder till bästa landskapet.

Jag kan bara Mývatn-området runt Island, Akuyeri och Húsavik. Då det var där jag jobbade när jag var på Island så jag har inte varit i andra områden eller vet vad man ska göra i andra delar av landet mer än det klassiska sakerna. Så jag ger bara förslag utefter vad jag kan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
m95mad Vandra på Island Trekking 1
kvasse Vandra på Island Trekking 10
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
elsa77 Vandra med UCPA på Korsika Trekking 0
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
scheindel vandra på själland? Trekking 0
Minielk Vandra på Färöarna - snabba tips sökes! Trekking 4
LasseBergman Vandra på Olympen Grekland Trekking 1
pergit Vandra på Kretatips! Trekking 7
ceciliaw Vandra på Åland? Trekking 1
Per C vandra på Kreta Trekking 4
sjom Vandra på Sicilien Trekking 0
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.